Steve Jobs i Steve Wozniak són els cofundadors d'Apple més coneguts, però pocs saben que en el moment de la fundació de la companyia, hi havia una tercera persona. Una persona que va poder cometre l'error més important de la història, baixant-se del carro d'una autèntica màquina de fer diners abans d'hora.

La història de l'origen d'Apple és una de les més famoses, dos nois gairebé adolescents que s'avenen molt bé i que decideixen crear una empresa d'ordinadors en un garatge. Però va tenir un tercer cofundador que va exercir un paper important durant els primers dies de vida d'Apple. I aquest home va ser Ronald Wayne.

En aquell moment, Ronald Wayne tenia 40 anys i treballava a Atari. Era amic proper de Steve Jobs i va accedir a donar-li un cop de mà per convèncer Wozniak de posar en marxa Apple de manera oficial. Wayne va ser qui va redactar el contracte i, a canvi, va rebre un 10% de l'empresa. Jobs i Wozniak es van quedar amb el 45 % cadascun.

Steve Jobs, Ronald Wayne i Steve Wozniak

Tanmateix, Wayne només va mantenir aquesta participació del 10 % durant uns dies. En menys de dues setmanes va decidir retirar-se i tots dos Steves li van comprar la seva part de l'empresa per 800 dòlars. Sí, el 10% d'Apple va ser comprat per tot just 800 dòlars en una de les pitjors decisions de la història.

Quants diners tindria avui Ronald Wayne d'haver-se quedat amb la seva participació a Apple

Tenint en compte que les accions d'Apple han superat tots els rècords i que la companyia ha estat la primera a superar els 3 bilions de dòlars (3 bilions de dòlars a Europa), si Ronald Wayne hagués mantingut les seves accions fins ara, aquestes tindrien un valor de 300.000 milions de dòlars. I les va vendre per tot just 800.

Vist amb la perspectiva d'ara, "a toro passat", la decisió no va poder ser més errònia, tanmateix, i amb els ulls d'aquella època, tot es veu diferent. En aquell moment, va creure que estava protegint la seva estabilitat financera.

Durant aquells primers dies d'existència d'Apple, Jobs va demanar prestats 15.000 dòlars per completar una comanda d'entre 50 i 100 ordinadors del Byte Shop, sense cap garantia que això fos possible o que els anessin a pagar. I qui hauria de respondre amb el seu patrimoni seria Wayne.

Si no ens pagaven, com havíem de tornar aquells 15.000 dòlars? Jobs i Wozniak no tenien ni dos cèntims. Jo, en canvi, tenia una casa, un cotxe i un compte bancari… cosa que significava que si allò sortia malament, el que responia era jo. Va explicar Wayne anys més tard.

A més, també va explicar en altres entrevistes posteriors que ell era d'una altra generació, pràcticament duplicava en edat els dos Steves. Cosa que hauria fet que no pogués seguir el ritme en aquell moment.

Tanmateix, ara amb 91 anys, i tot i que en el seu moment no se'n va penedir, Wayne ha admès que no hauria estat malament no haver-se de preocupar pels diners. Per poder viure ara ha llogat part de la seva propietat i depèn del xec mensual de la Seguretat Social. Un home que va tenir en propietat el 10 % d'Apple.