Amb el tancament de les nuclears programat des del Gobierno de España com a horitzó immediat per a totes les centrals nuclears del país, el Govern de la Generalitat ha executat ja el primer pagament del Fons de transició nuclear corresponent a l’exercici del 2023. Amb aquests Fons, es vol atenuar l’impacte que el tancament previst tindrà al territori en el qual s’ubiquen les centrals. A Catalunya, a hores d’ara, romanen actives les centrals de Vandellòs II i Ascó I i II.

 

Ascó I, la primera a tancar

Dels tres reactors, Ascó I serà el primer a tancar (2030) i, després, ho faran Ascó II (2032) i, finalment, Vandellòs II (2035). Tot i això, les tasques de desmantellament es perllongaran, respectivament, fins al 2054, 2056 i 2059. Per atenuar l’impacte dels tancaments, el Departament d’Empresa i Treball ha distribuït 16.564.803,10 d’euros entre 97 municipis. Els diners serviran per finançar projectes de transició energètica, promoció econòmica i generació de llocs de treball a les zones afectades pel tancament de les centrals nuclears. Es tracta d’un primer pagament ja que l’import definitiu a repartir no es coneixerà fins que es comuniquin els ingressos relacionats amb les activitats de producció, emmagatzematge i transformació d'energia elèctrica d'origen nuclear.

Des dels anys 80

Les centrals nuclears d’Ascó van entrar en funcionament el 1984 i el 1986, mentre que la central de Vandellòs II ho va fer l’any 1988. Tot i que a Espanya es contempla el desmantellament complet del parc de centrals nuclears, a països de l’entorn immediat com ara França es planteja que l’energia nuclear segueixi sent part del mix. De fet, la UE considera aquest sistema de producció com a sostenible.