BYD, empresa considerada u dels principals agents del mercat del cotxe elèctric, descarta Astúries per instal·lar la seva primera fàbrica europea. El Principat encara així un nou any sense recanvi per a la mineria, motor econòmic que el Govern va aturar abruptament el 2018 i que segueix sense substitut. BYD obrirà la seva primera fàbrica europea a Hongria, encara que el seu màxim responsable a Espanya no descarta que, a mitjà termini, puguin aixecar-se més plantes al Vell Continent.
Per quina Hongria?
L'estratègica ubicació del país centreeuropeu i l'existència allà de plantes de Opel, Audi, Suzuki i Mercedes han decidit els propietaris d'una empresa, Build Your Dreams (això signifiquen les sigles BYD) aspira a liderar l'electrificació de la mobilitat personal a Europa. Avui, BYD disposa de 230 concessionaris i tallers autoritzats a 19 països i ha presentat cinc models: BYD Han, BYD Tang, BYD Atto 3, BYD Seal i BYD Dolphin. El seu màxim responsable a Espanya avançava que la fàbrica que s'aixecarà a Hongria serà la primera d'algunes.
I Astúries?
L'abril passat, una delegació de BYD va visitar Astúries per localitzar terrenys d'entre 100 i 200 hectàrees. Vigo, a Galícia, es va plantejar també com a possibilitat. Tant en un com en un altre cas, les connexions portuàries d'una i una altra regió eren un dels arguments. A Galícia, a més, la presència d'una planta de Stellantis afegia més interès a l'operació, encara que Astúries, aportava un altre factor d'interès: la planta d'Arcelor Mittal. BYD construirà més fàbriques a Europa, però encara no se sap ni quant, ni com ni on. Sigui com fos, el deute del Govern amb Astúries –i amb Lleó i Palència, també molt afectades pel desordenat tancament de la mineria- es manté. Veurem si BYD pot sortirà part de la mateixa en algun moment.