La cursa per conquerir el cel urbà acaba de rebre un potent impuls des dels laboratoris xinesos. Diversos dels principals fabricants de bateries del país han aconseguit grans avenços en el desenvolupament de bateries d'estat sòlid, una tecnologia que promet elevar no només l'autonomia i seguretat dels cotxes elèctrics, sinó també la seva viabilitat en els EVTOL, també coneguts com a aeronaus d'enlairament i aterratge vertical.
La Xina accelera la revolució dels eVTOL
A començaments de maig, segons la informació publicada en el mitjà la Xina Daily, l'empresa Gotion High-Tech va dur a terme les primeres proves a la carretera dels seus bateries totalment d'estat sòlid, després de completar la primera línia de producció 100 % local amb una capacitat de 0,2 gigawatts-hora. Entre les seves novetats destaca la bateria G-Iuan, amb una densitat energètica de 300 Wh/kg i pensada per a la seva implantació en eVTOL, cotxes elèctrics i robots humanoides.
Per la seva part, l'empresa Ganfeng Lithium ja té una cadena completa de producció de bateries d'estat sòlid. Actualment, assoleix els 420 Wh/kg en productes comercials i ha desenvolupat prototips que superen els 500 Wh/kg. Això sí, el gegant CATL tampoc no es queda enrere: va anunciar a mitjans de mes que ja compta amb bateries d'estat sòlid capaços d'arribar als 500 Wh/kg i col·labora en un ambiciós projecte d'aeronaus elèctriques de passatgers, complint estrictes estàndards de qualitat i seguretat aèria.
Encara que la producció en massa encara està lluny, els experts apunten 2027 com a data probable per a les primeres integracions en vehicles, amb una escalada industrial prevista per a 2030. I no només parlem de cotxes. El veritable camp de joc sembla estar en l'aire. L'empresa especialitzada en vehicles aeris, EHang, va realitzar al novembre un vol de prova amb un eVTOL equipat amb bateria d'estat sòlid, assolint els 48 minuts i 10 segons de vol continu.
Se sap que aquest tipus d'aeronaus consumeix prop de 65 kWh per cada 100 quilòmetres i que necessiten entre 10 i 15 vegades més potència instantània durant l'enlairament i aterratge que un cotxe elèctric. I aquest és un dels punts fonamentals perquè les bateries siguin de més capacitat. Es necessita més densitat energètica, més cicles de càrrega, menor pes i costos més baixos.
Actualment, els fabricants de eVTOL demanden bateries d'almenys 300 Wh/kg i una vida útil de 500 cicles. Però també necessiten reduir el seu preu, ja que una bateria per a un vehicle aeri pot costar fins i tot cinc vegades més que una de cotxe elèctric. A fi de rebaixar els costos, els fabricants es plantegen, d'una banda, escalar la producció i, per un altre, aplicar tecnologies com els elèctrodes en sec o materials rics en níquel.
L'Administració d'Aviació Civil de la Xina assegura que l'economia de l'espai aeri de les ciutats podria assolir els 190.000 milions d'euros el 2025 i arribar a duplicar-se abans de 2035. I és que el futur de pel·lícules com a Retorn al Futur sembla que està cada vegada més a prop, amb les bateries d'estat sòlid com la pista d'enlairament definitiva.