Després de més de 50 anys sense trepitjar la Lluna, els Estats Units han decidit que volen tornar a visitar el satèl·lit de la Terra amb el nou programa Artemis. Aquest nom no és casual. En la mitologia grega, Artemis és la deessa germana bessona d'Apol·lo, nom que va rebre el programa espacial que va permetre als primers astronautes posar un peu a la superfície lunar.
El programa Artemis busca tornar a la Lluna, però amb un enfocament diferent del del programa Apol·lo. L'objectiu no és només explorar, sinó també construir una base lunar i explotar els seus recursos. Tota la tecnologia que s'utilitzi durant el programa, així com l'experiència obtinguda, s'aprofitarà per al veritable objectiu: viatjar a Mart i altres llocs de la galàxia.
La NASA està col·laborant amb SpaceX, la companyia aeroespacial d'Elon Musk, perquè el programa Artemis sigui tot un èxit. SpaceX s'encarrega de proporcionar el Starship, un sistema de llançament de nau espacial totalment reutilitzable dissenyat per permetre el transport de càrrega i passatgers cap a l'òrbita terrestre, la Lluna, Mart i més allà. El multimilionari sud-africà està molt conscienciat amb el projecte, així que SpaceX ha redissenyat algunes parts del Starship per millorar la seva estabilitat i control.
Un redisseny necessari després de les fallades en els vols de prova
Dels canvis de disseny en el Starship de SpaceX, el més notable és l'eliminació d'una aleta d'aterratge del propulsor Super Heavy, ja que ara compta amb tres aletes de reixeta un 50 % més grans i forts per millorar el control del vehicle durant el descens.
El canvi es va donar a conèixer fa uns dies a través d'una publicació a la xarxa social X, anteriorment coneguda com a Twitter i propietat d'Elon Musk. El compte oficial de SpaceX va compartir una sèrie d'imatges per mostrar el complex disseny en en forma de bresca de les noves aletes de la reixeta.
Pel que sembla, el redisseny té un motiu de pes: els informes citen el desenvolupament arran de recents fallades en els vols de prova. Es diu que aquestes aletes estan entre les superfícies de control aerodinàmic més grans mai construïdes per a un coet. Funcionen manipulant l'aire que passa a través d'elles, donant al propulsor una maniobrabilitat més gran.
A més, SpaceX ha afegit un nou punt d'enganxall al propulsor, muntant les aletes més a baix per alinear-les bé amb els braços de la torre. Aquest canvi permet que la torre atrapi directament el coet que torna, eliminant la necessitat d'una plataforma d'aterratge. D'altra banda, algunes parts internes de les aletes, com l'eix, ara estan dins del tanc de combustible principal del propulsor per a una millor protecció.