El mercat mòbil està dominat per Apple i Google, iOS i Android, des que Microsoft va tirar la tovallola amb Windows Mobile. Des de llavors ningú ha intentat llançar un nou sistema operatiu que competeixi amb ambdues companyies. A principis d'aquest any, l'Autoritat de Competència i Mercats del Regne Unit va començar a investigar aquesta situació i acaba d'oferir el seu informe preliminar: "Apple i Google són un duopoli que limita la competència".
Apple i Google han desenvolupat un control sobre com fem servir els telèfons mòbils i ens preocupa que això estigui causant que milions de persones a tot el Regne Unit surtin perdent.
L'estudi arriba a una conclusió força lògica
Apple i Google van apostar fortament pels sistemes operatius mòbils fa ja més d'una dècada. Amb l'iPhone Apple va revolucionar completament el mercat mòbil, i amb l'App Store va revolucionar la forma de vendre programari. Google va usar aquestes mateixes idees en Android, cosa que ens ha portat a la situació actual.
La majoria de la gent sap que Apple i Google són els principals actors a l'hora d'escollir un telèfon. Però pot ser fàcil oblidar que també estableixen totes les regles, des de determinar quines aplicacions estan disponibles a les seves botigues d'apps fins a dificultar que canviem a navegadors alternatius als nostres telèfons. Aquest control pot limitar la innovació i l'elecció, i conduir a preus més alts, cap dels quals és una bona notícia per als usuaris.
Google i Apple, socis molt rendibles
Per evitar un abús de poder per part d'Apple i Google, l'informe de l'Autoritat de Competència i Mercats del Regne Unit mostra una sèrie de mesures correctores que podrien implementar, que per descomptat serien d'obligat compliment:
- Facilitar als usuaris canviar entre iOS i Android quan canviïn de telèfon, perquè no perdin funcionalitats o dades.
- Facilitar la instal·lació de PWA (progressive web apps) i aplicacions de fonts de tercers a més d'App Store i Play Store.
- Deixar que totes les aplicacions ofereixin als usuaris opcions sobre com prefereixen pagar per les IAP (compres dins de l'app), subscripcions, etc., en lloc d'estar vinculats a l'ús dels sistemes de facturació patentats d'Apple o Google.
- Permetre que els usuaris escullin fàcilment alternatives als navegadors predeterminats de Google i Apple i estableixi la seva elecció com el nou valor predeterminat.
Este tipus de mesures són similars a les que ja s'han reclamat en altres països del món. El judici entre Epic i Apple tenia aquest objectiu, crear una botiga alternativa. I també hem vist com s'ha de obligar Apple i Google a oferir mètodes de pagament alternatius a les seves botigues.
Android o iOS?
Algunes xifres clau de l'estudi
A més d'aquestes mesures, l'estudi ens deixa algunes claus interessants sobre Apple, Google, iOS i Android que val la pena compartir:
- Més de la meitat de tots els telèfons intel·ligents en ús al Regne Unit el 2020 eren iPhones d'Apple, mentre que la resta utilitzaven una versió del sistema operatiu Android.
- Més del 95% de les descàrregues d'aplicacions natives a través de botigues d'aplicacions mòbils al Regne Unit el 2020 es van realitzar a través d'App Store o Play Store.
- Els navegadors d'Apple i Google representen el 90% de l'ús del navegador en dispositius mòbils al Regne Unit: Safari té una quota de prop del 50% i Chrome té una quota d'al voltant del 40%.
- Els usuaris d'internet adults del Regne Unit van passar de mitjana més de 3 hores i mitja al dia en línia el 2020, de les quals el 81% (gairebé 3 hores) d'aquest temps va ser a través de telèfons intel·ligents o tauletes.
- A nivell mundial, Apple va obtenir al voltant de 50.000 milions de lliures esterlines en guanys el 2020, i revelacions recents indiquen que això va créixer a al voltant de 82.000 milions de lliures esterlines el 2021. Google va obtenir aproximadament 36.000 milions de lliures esterlines en guanys el 2020.
- El 2020, al voltant del 80% dels ingressos d'Apple provenen de la venda de dispositius, mentre que Google genera més del 80% dels seus ingressos de la publicitat.
De moment es tracta d'un informe preliminar, però tot indica que l'informe final no serà precisament favorable per a Apple i Google. ambdues companyies podrien veure's obligades a prendre algunes decisions importants per afavorir la competència.
