Els incendis que afecten la Segarra i la Noguera segueixen cremant desenes d'hectàrees, empesos pels vents de les tempestes properes. Les fortes flames de l'incendi que s'ha declarat al terme municipal de Torrefeta i Florejacs, que s'ha escampat amb rapidesa i segueix cremant amb força, tot i que ja és dins de les capacitats d'extinció, han format un pirocúmul, és a dir, un núvol de cendra i fum, que ha arribat fins a localitats a desenes de quilòmetres del foc.
El núvol de fum provocat per l’incendi de Torrefeta i Florejacs ha arribat fins a municipis situats a una llarga distància de les comarques principalment afectades. El fort vent que ha començat a bufar a partir de mitja tarda ha transportat l’olor de cremat i també cendres que s’escampen pel carrer. La visibilitat s’ha reduït considerablement a poblacions com Mollerussa o Lleida, situades a més de 60 quilòmetres del foc. A la capital del Pla d’Urgell s’ha decidit tancar i desallotjar la piscina municipal abans de l’hora prevista i a Agramunt el núvol de fum de l’incendi ha arribat d’una forma molt inesperada talment com si s’engolís la població.
L'incendi de Sanaüja, que havia estat declarat estabilitzat a primera hora de la tarda, ha revifat i es considera de nou actiu. Ambdós incendis s’han agreujat a causa de les condicions atmosfèriques causades per les tempestes que aquest dimarts a la tarda han afectat les comarques del Pallars Jussà i, amb menys intensitat, a l'Alt Urgell, Noguera i Segarra. Encara que ha plogut en algunes parts dels incendis, els vents superiors als 90 quilòmetres per hora provoquen comportaments erràtics en els incendis. Aquesta ha estat la causa principal de la revifada de Sanaüja.
A efectes de protecció de la població, s’han confinat 25.512 hectàrees per precaució a causa del comportament erràtic de l’incendi i l’espessa columna de fum, que ha format un pirocúmul de 14.000 metres d’altitud, un fenomen d’unes dimensions mai observades a Catalunya. No consten persones afectades, però sí danys a construccions pendents de quantificar definitivament.
A mitja tarda, hi havia 33 vehicles, 10 dotacions aèries i 102 efectius a l'equip d'extinció destinat a l'incendi de Torrefeta. Per altra banda, a Sanaüja, s'hi havien destinat 15 dotacions, 2 de les quals aèries, una de comandament i un bombarder, amb un total de 48 efectius, segons han informat els Bombers de la Generalitat.
Confinaments a tres comarques
Protecció Civil ha demanat el confinament de 9 municipis de 3 comarques, la Segarra, la Noguera i l'Urgell, pels incendis que cremen aquest dimarts a Torrefeta i Florejacs i Sanaüja. En concret, Protecció Civil ha enviat una alerta de telefonia mòbil als habitants de Vilanova de l'Aguda, Artesa de Segre, Ponts, Cabanabona, Oliola (tots aquests a la Noguera), Guissona, Sanaüja i Torrefeta i Florejacs (Segarra) i Agramunt (Urgell). Ambdós focs són majoritàriament agrícoles.
Un dels confinaments dictats a Sanaüja s'ha pogut aixecar, mentre que a Torrefeta se n'han demanat tres: el primer afecta 450 persones i els nuclis de Cabanabona, Vilalta i masies aïllades a la comarca de la Noguera, sobre una extensió de 1.315 hectàrees. El segon afecta les poblacions d'Oliola, Plandogau, Vilamajor, Maravella, cases aïllades i la zona limitada per la C-14 a l'est i el nord; sobre una superfície de 7.677 hectàrees i una afectació a 235 persones. El tercer afecta Agramunt i Guissona, sobre una superfície de 16.520 hectàrees i 13.166 persones. Es preveuen més confinaments.
Segons dades provisionals del Cos d'Agents Rurals, l'incendi iniciat al municipi de Torrefeta i Florejacs afecta una superfície aproximada de 1.807 hectàrees, principalment de terreny agrícola. Pràcticament tota la superfície afectada es troba dins dels límits de l'Espai Natural Protegit, Valls del Sió-Llobregós, una zona d'elevat valor natural i paisatgístic. El Cos d'Agents Rurals ha activat els protocols d'investigació per determinar l'origen del foc i coordina l'afectació sobre els valors naturals protegits de l'espai.
Alt risc d'incendis per l'onada de calor
L'onada de calor que aquests dies es viu a Catalunya, i que s'ha cobrat la vida de desenes de persones, entre elles la d'un nen de 2 anys a Valls, també fa que el risc d'incendi forestal sigui alt o molt alt en gran part del país. Es preveuen dies intensos per als Bombers de la Generalitat, amb focs de vegetació per tot arreu, tot i que especialment a les comarques de Lleida. En aquest sentit, malgrat que les pluges dels últims mesos han deixat enrere la sequera d'anys anteriors, també han provocat que la collita al camp sigui molt bona i ara, amb les altes temperatures, molts d'aquests cultius de cereals que encara no s'han segat afavoreixen l'avenç de les flames. Això ha provocat que aquest inici de campanya els incendis siguin majoritàriament en terrenys agrícoles i no pas en boscos i vegetació forestal.