Carregant...

Hi ha una pregunta que pot semblar molt llunyana quan parlem de canvi climàtic: com serà casa nostra d’aquí a unes dècades? No només perquè puguin canviar els sistemes d’energia o els aparells que hi tenim, sinó perquè el mateix habitatge haurà de respondre a unes condicions climàtiques diferents.

A Espanya, les temperatures mitjanes augmenten al voltant de 0,3 °C per dècada, segons el Ministeri per a la Transició Ecològica (MITECO). I això fa que l’adaptació dels edificis a la calor sigui cada vegada més important.

La qüestió és especialment pertinent en una setmana que culmina el 24 d’octubre, Dia Internacional contra el Canvi Climàtic: els efectes de l’escalfament global no només transformen els paisatges o els ecosistemes, sinó també els espais on passem bona part del nostre temps.

Cases pensades també per a la calor

Durant molt de temps, parlar d’un habitatge confortable significava, sobretot, protegir-lo del fred durant l’hivern. Però els episodis de calor extrema obliguen a donar cada vegada més importància a com mantenir una casa fresca sense dependre exclusivament de l’aire condicionat.

Aquí entren en joc elements que no són especialment nous, però que poden guanyar protagonisme: persianes i tendals per evitar l’entrada directa del sol, finestres ben orientades, ventilació creuada, aïllament tèrmic o vegetació que aporti ombra. El mateix MITECO considera que els edificis han de tenir en compte tant les condicions climàtiques actuals com les futures per reduir riscos i protegir la salut i el benestar de les persones.

Rehabilitar abans que construir

Aquesta adaptació no passa necessàriament per construir cases noves. Una part important del repte és transformar els edificis que ja existeixen. Aïllar millor una façana, protegir les finestres del sol, millorar la ventilació o substituir sistemes de climatització per alternatives més eficients són algunes de les actuacions que poden millorar el confort de les llars davant les temperatures extremes.

El nou Programa de Treball 2026-2030 del Pla Nacional d’Adaptació al Canvi Climàtic inclou precisament mesures per impulsar la rehabilitació energètica i climàtica dels edificis. El Pla Social per al Clima també preveu milions d’euros per modernitzar el parc residencial i millorar-ne el confort tèrmic.

Menys aire condicionat, més arquitectura

Això no significa que l’aire condicionat desaparegui. Però sí que planteja una qüestió interessant: podem aconseguir que una casa sigui més fresca abans d’encendre’l? L’ombra, la ventilació natural, els materials de l’edifici, les cobertes verdes o la vegetació poden ajudar a reduir l’exposició a la calor. El mateix MITECO prioritza, en determinades actuacions d’adaptació, solucions passives com els sistemes d’ombra i les cobertes verdes.

A poc a poc, per tant, la casa del futur potser no serà simplement una casa amb més tecnologia, sinó una casa pensada per relacionar-se millor amb el clima que l’envolta. I aquest canvi pot començar per coses tan senzilles com abaixar una persiana abans que entri el sol, obrir dues finestres per crear corrent d’aire o plantar un arbre davant d’una façana. Perquè adaptar-nos al canvi climàtic també vol dir aprendre a viure d’una altra manera dins de casa nostra.