Ja ha passat. L’avançament del curs ja s’ha produït i d’aquesta manera ha passat de ser una polèmica allargada durant els darrers mesos a convertir-se en una realitat. Els alumnes d’infantil i primària han entrat a l’escola aquest dilluns 5 de setembre a les nou del matí. A banda de les habituals abraçades, nervis i plors, enguany hi ha opinions diverses dels infants: alguns dels alumnes de l’escola El Carmel de Barcelona han compartit a ElNacional.cat què en pensen sobre el fet que aquest curs hagin hagut d’entrar una setmana abans a l’escola. 

 

“Molt malament, perquè em treuen dies de descans!”, deia en Jeai - de cinquè de primària- fent broma. Li reia les gràcies en Leo, el seu amic i company de classe. Tot i això, ell sí que deia que li havia agradat la idea de començar abans les classes, perquè li agrada anar a l’escola. Tots dos admetien que estaven “nerviosos” perquè no sabien “si aquest curs serà molt més complicat que l’anterior”. La Violet -que avui ha començat sisè de primària- admetia a aquest diari que a ella no li agrada gens anar a l’escola, i que començar abans ha estat una mala notícia. Molt allunyada era la posició del Carlos, un nen de quart que comparteix que tenia ganes de tornar per retrobar-se amb els seus amics.

L’escola El Carmel és un centre de màxima complexitat. Així ho assegura a aquest mitjà la directora del centre, Cesca Massó, que explica que molts dels alumnes tenen famílies d’origen llatinoamericà, marroquí, pakistanès, etc. Tots els nens que han tingut una breu conversa amb aquest mitjà han respost les preguntes en castellà, i fins i tot hi ha hagut algun que ha admès que tenia dificultats per entendre el català. A dins de les aules, el mateix: els mestres fent les classes en la llengua pròpia del país i els alumnes dirigint-se al docent i als seus companys en llengua espanyola.

Massó explica a ElNacional.cat que en aquesta escola els professors sempre parlen en català, i que, al seu parer, el castellà té menys presència que el 25% reclamat pel TSJC, tot i que reconeix que a vegades emprar la llengua espanyola resulta necessari per comunicar-se amb un infant. La nova llei sobre el català i el castellà a l’escola, per tant, no modificarà el projecte lingüístic del centre.

L’impacte pels docents d’haver avançat el calendari escolar

La directora de l’escola El Carmel diu que haver avançat el calendari escolar ha complicat una mica les coses en aquest centre. “Només hem tingut dos dies per preparar el curs i això ens ha fet anar una mica estressats”, relata. Afegeix que durant el mes de juliol també van poder preparar una mica aquesta temporada, però que tot plegat han estat uns dies “molt intensos”.

Primer dia curso Escola Carmel - Montse Giralt
Una aula de l'escola El Carmel / Foto: Montse Giralt

També diu que no té “gens clar” que la mesura d’haver avançat el calendari suposi una millora pel que fa a la conciliació familiar. “Hi ha moltes comunitats autònomes en les quals es fa jornada intensiva”, explica, i afegeix que “això depèn de cada família”, ja que “hi ha llars en les quals fan vacances al setembre”. Segons ella, “el temps acabarà dient” si la decisió d’avançar una setmana el calendari del curs escolar ha estat o no una bona idea.

Primer dia curso Escola Carmel - Montse Giralt
Un alumne de l'escola El Carmel es mira un mural que hi ha al pati del centre, replet de diverses llengües / Foto: Montse Giralt