El nou Pont del Petroli de Badalona tindrà forma rodona al final de l'estructura amb un forat al mig per suportar millor els temporals i per facilitar que es pugui contemplar el fons marí. Ha estat l’opció escollida amb el 65,54% dels vots recollits en un procés participatiu fet entre el 20 i el 27 de juny, i que ha de permetre recuperar aquest emblema de la ciutat malmès durant el pas del temporal Glòria, el gener de 2020. Perquè la gent es faci una idea: ara el final del pont s’assemblarà a un dònut o a un ovni. La idea és que aquesta obertura al mig redueixi la pressió que hi pugui exercir l'impacte d'un futur temporal, facilitant el pas de l'aigua i la seva sortida. Es preveu invertir-hi 2,2 milions d’euros i que estigui acabat a principis del 2024.

En la consulta s'han emès un total de 6.011 vots, dels quals 5.250 han estat considerat vàlids (el 90,17 % del total), mentre que 161 s'han rebutjat per duplicació del DNI en el procés, i 430 per ser de ciutadans no empadronats a Badalona. El model escollit es tracta d'una construcció de pilones molt similar a l'actualment existent, que destaca per la plataforma final en forma d'anella rodona amb una superfície de 132 m2 amb una obertura al centre de 19 m2. L'alcalde de Badalona, Rubén Guijarro, ha destacat l'èxit de la convocatòria, en la qual s'ha registrat la participació més gran de veïns i veïnes "de la història" de la ciutat, i que la remodelació "ha generat debat" davant les "ganes" ciutadanes de tornar a passejar per aquest pont històric de Badalona.

L’alcalde de la ciutat ha visitat el pont de la mà de tècnics municipals i ho ha fet des del mar, a bord del Ciutat Badalona, un veler construït l’any 1929. Des de la coberta han pogut contemplar el nivell de desperfectes que s'aprecien en la superfície del pont, on avui dia les gavines són les màximes beneficiàries de l'estat de la infraestructura. El Laboratori d'Enginyeria Marítima de la UPC (LEM-UPC) ha estat l'encarregat d'assumir els estudis tècnics, numèrics, en tres dimensions i les simulacions a escala corresponents per reduir a dos els models viables per a recuperar l'emblema de la ciutat. "A través del canal d'onatge, hem estudiat el temporal Glòria i per què es va trencar el pont per estudiar les solucions possibles", ha explicat Daniel González Marco, vicedirector del LEM-UPC.

Per què es va esfondrar el pont del Petroli?

Ara tornaran a assajar el model escollit en el canal, que té 100 metres de longitud, 3 d'ample i 5 de profunditat. "Comprovarem que els càlculs són correctes i que pot suportar un altre temporal com el Glòria o de major intensitat", afegeix. "L'antiga plataforma rebia un impacte horitzontal de les onades d'unes 250 tones, el mateix que pesava la plataforma, una força molt elevada, mentre que amb la nova base en forma d'ovni passarà a ser de 60 tones, una reducció només derivada de la seva forma", ha explicat Manuel Reventós, responsable d'Enginyeria Reventós.