El servei de Protecció Civil del Govern ha activat l'estat de prealerta del pla Neucat davant la previsió de nevades intenses dijous vinent, el dia de Nadal. Es preveuen acumulacions de fins a cinc centímetres de neu en cotes superiors als 600 metres, tot i que a les comarques de l'Anoia, la Conca de Barberà i la Segarra podrien baixar als 500, segons la previsió del Servei Meteorològic de Catalunya (Meteocat). Protecció Civil assenyala que la situació meteorològica serà complexa els dies vinents, per la qual cosa demana a la ciutadania d'extremar la prudència, especialment en la mobilitat. A banda de l'avís per nevades, el Govern manté en aquests moments en fase de prealerta el pla Procicat, per fort onatge, i el pla Ventcat, per la probabilitat de superar avui ratxes de vent de 72 quilòmetres per hora al litoral i prelitoral nord i central.
Precaució per vent i nevades als 500 metres
Les autoritats catalanes demanen a la ciutadania tenir especial precaució en els desplaçaments i en les activitats a l’aire lliure, consultar l’estat de les carreteres i la previsió meteorològica. "Si és imprescindible fer desplaçaments, s’ha de tenir molta precaució perquè es poden trobar obstacles a la via", apunta Protecció Civil quan està activat el pla Ventcat. També s'insta a ser prudents en els avançaments i mantenir les distàncies laterals adequades amb els altres vehicles. Pel que fa al vent, es recomana especial precaució amb la decoració de Nadal i no deixar testos o altres objectes no estàtics a les façanes i terrasses. Quant a la neu, si es va la zona del Pirineu, es recomana portar cadenes al vehicle i anar ben preparats amb equipament adequat si es fan activitats a l’aire lliure.
Aquest dilluns al matí, la xarxa viària catalana ha patit complicacions a causa de les nevades que han afectat els Pirineus. De les onze carreteres que hi havia amb obligació de dur cadenes, a un quart de cinc de la tarda en quedava una, la BV-4031 des de Castellar de n'Hug (Berguedà) fins a la GI-400. A banda, hi ha hagut dues carreteres amb el trànsit restringit per a vehicles de tercera categoria, l'N-260 entre Planoles (Ripollès) i Guils de Cerdanya (Cerdanya) i l'N-260r a Bellver de Cerdanya (Cerdanya). Finalment, a la GIV-4016 hi ha neu o gel a la calçada a l'altura de Bellver de Cerdanya. Al matí, les comarques més afectades per les nevades pel que fa a les carreteres han estat el Pallars Sobirà, la Cerdanya i la Vall d'Aran.
