El conegut com a cas Noelia, la jove catalana de 25 anys que en fa dos va demanar que se li apliqués l'eutanàsia, però que s'ha hagut d'enfrontar des de llavors a litigis judicials iniciats pel seu pare, ha centrat bona part del debat públic en aquests últims dies. En aquest context, el Parlament de Catalunya està tramitant una proposta de PSC, Junts, ERC, Comuns i CUP (que sumen una àmplia majoria a la cambra) per portar al Congrés dels Diputats una reforma d'aquesta llei que permeti escurçar els terminis davant de recursos judicials com el del pare de Noèlia, a qui, aquest dijous, si no hi ha cap canvi d'última hora, se li aplicarà l'eutanàsia. Segons ha explicat la portaveu del PSC al Parlament, Elena Díez a Catalunya Ràdio, l'objectiu és que aquesta proposta es voti al ple al mes d'abril: "No ens podem permetre que una persona que pateix hagi de veure que els terminis són tan llargs", ha reflexionat la socialista. La Mesa de la cambra va admetre a tràmit aquesta iniciativa a mitjan febrer i a principis de març va acordar que es pogués aprovar per la via ràpida.
Quan la cambra catalana doni llum verda a la proposta d'aquests cinc grups, el text anirà al Congrés, cambra que va aprovar la llei fa gairebé cinc anys. La proposta dels partits catalans fixa terminis màxims per a cada pas d'un procés en què es porti a la justícia una resolució de les anomenades comissions de garantia i avaluació, que decideixen en quins casos s'aplica l'eutanàsia. El seu objectiu és que els recursos judicials es resolguin, a tot estirar, en un mes aproximadament per part del Tribunal Superior de Justícia competent territorialment. La seva resolució serà ferma i només es podrà interposar recurs d'empara davant del Tribunal Constitucional.
Les peticions de les organitzacions
El passat mes de juny, l’associació Dret a Morir Dignament (DMD) reclamava canvis legislatius que impedeixin la paralització en els tribunals d'eutanàsies aprovades conforme a la llei, posant ja d'exemple el cas d'aquesta noia, però també el de Francesc, de 56 anys. Són els únics casos a tot l'Estat espanyol que han estat paralitzats als jutjats, i en els dos casos els familiars que han intentat impedir aquesta mort digna han estat assessorats per Abogados Cristianos. Des de DMD demanen que sigui un procediment ràpid per la via contenciosa, com els que ja existeixen per a altres drets fonamentals. “En els casos del dret de manifestació, el procediment judicials és d’uns 10 dies. Morir dignament també és un dret”, explicava el jurista especialitzat en dret sanitari Ramon Riu, mentre que la presidenta de l'ens, Cristina Vallès, assegurava que la situació és "indecent" i un "abús del dret".
