Carregant...

Des que es va saber que la majoria dels detinguts pels aldarulls i saquejos d'establiments dissabte a Barcelona són menors d'edat, el president Salvador Illa i els membres del seu Govern, com l'alcalde de Barcelona, el també socialista Jaume Collboni, van assegurar que reclamaran que els seus pares paguin les destrosses que han provocat. Certament, la majoria dels 89 menors detinguts tenen pare i mare a Catalunya; no són tutelats per l'administració catalana (l'antiga DGAIA). Bona part té DNI espanyol i són d'origen magrebí, subsaharià i llatí, i també hi ha menors amb cognoms espanyols i catalans. "Són menors d'aquí, són l'ONU al complet", manifesta un advocat que ha estat en la guàrdia de detinguts a ElNacional.cat. Viuen a l'àmplia àrea metropolitana, i pocs venien de fora d'aquesta demarcació. I les famílies? La majoria són de classe treballadora i quan van ser citades a la Fiscalia de Barcelona es van quedar "en xoc". El jurista explica que els pares es mostraven preocupats: uns negaven que el seu fill hagués pogut cometre aquelles accions violentes, i algun també tenia el clatellot reprimit perquè no li podia donar al seu fill davant de tothom i en aquell servei públic.

Els dos jutges de Menors de guàrdia han dictat que tres menors siguin internats en centres de règim tancat, la mesura educativa reservada per a casos més greus. Se'ls acusa del delicte d'atemptat contra l'autoritat. La Fiscalia de Menors demanava l'internament de sis nois en total. Aquest dimecres continuen les entrevistes dels fiscals amb els menors detinguts i els seus pares. Es va deixar sense efecte la detenció d'una quarantena de nois de 14 a 17 anys per la manca de mitjans professionals i tècnics. Per això, en passen entre vuit i deu cada dia, segons va informar la Fiscalia de Barcelona. Diumenge a la nit, davant l'elevat nombre de detinguts, es va decidir la mesura.

De TikTok al carrer

A banda dels internaments, la Fiscalia va demanar per a tots els detinguts la mesura cautelar de prohibició d'anar a noves concentracions i manifestacions al centre de Barcelona. Els jutges ho van aprovar per als primers trenta. La mesura ha estat rebuda com un "reforç" per als pares, s'indica, malgrat que és la prohibició d'un dret. Pel que fa als 51 majors d'edat detinguts, també n'hi ha que tenen la mesura de prohibició d'anar a noves concentracions a Barcelona, per evitar la reiteració delictiva. La Fiscalia no n'ha demanat la presó preventiva per a cap.

Els nois detinguts no formen part de cap grup ni banda; van veure la convocatòria a TikTok i amb amics del barri o de l'institut es van presentar a plaça Catalunya. En un cas, un menor va al·legar a la magistrada que va anar a la manifestació, engrescat pel seu professor d'institut a participar en les convocatòries que reivindiquen una millora educativa, com a França. A Barcelona, però, va ser una convocatòria per a delinquir. Per això, des dels Mossos, a través del CITCO, s'està fent tancar aquestes convocatòries de violència camuflada a les xarxes socials, de manera molt ràpida. Demanar aquesta mesura judicialment, com es fa habitualment, pot trigar mesos, perquè s'ha de fer una comissió rogatòria als països d'on són les empreses titulars de Telegram i WhatsApp, entre d'altres.

Responsabilitat civil, fins a la condemna

Pel que fa a la responsabilitat civil dels danys provocats pels menors detinguts, que els governants asseguren que pagaran els pares, no és tan automàtic. La llei del menor regula que els progenitors són responsables solidaris del que facin, però que també s'ha de demostrar una negligència en la seva cura i control. Primer ha d'haver-hi una sentència condemnatòria del menor, i després el jutge obre una peça separada per a la reclamació econòmica. Gran part dels menors i les seves famílies són assistits per advocats d'ofici especialitzats.

De moment, la consellera Sílvia Paneque ja ha anunciat aquest dimarts que el Govern es personarà com acusació en tots els procediments penals contra els detinguts. Això no obstant, un advocat de la Generalitat sempre es persona en els procediments penals si hi ha un funcionari afectat. En el cas dels aldarulls, s'ha informat que dotze agents dels Mossos van ser ferits per les pedres i objectes que llançaven els vàndals.