Palamós viurà aquest diumenge la jornada decisiva de la consulta popular que ha de determinar si el municipi passa a dir-se oficialment Palamós i Sant Joan. Des de dilluns, els veïns majors de 16 anys empadronats a la vila han pogut votar anticipadament a la Biblioteca Municipal, on fins divendres al migdia ja s'havien registrat 348 vots. En total, estan convocades 17.083 persones, que hauran de respondre amb un ‘sí’ o un ‘no’ a la pregunta: Vols que el topònim del municipi de Palamós incorpori el nom de Sant Joan passant a denominar-se Palamós i Sant Joan?”. La consulta, impulsada per l’Ajuntament i l’Associació de Veïns de Sant Joan, vol posar fi a un debat que arrossega dècades i que gira entorn del reconeixement del nucli de Sant Joan, annexionat el 1942.

La regidora de Participació Ciutadana, Núria Botellé, insisteix que el resultat “ha d’estar refrendat per una participació alta”. Per això fa una crida a assistir a les urnes. Els punts de votació obriran diumenge de 9 del matí a 8 del vespre, repartits entre la Biblioteca i l’Aula d’Aprenentatge de l’antiga escola Vila-romà. El tècnic de Participació Ciutadana, Joan Fugarolas, remarca que s’han establert protocols per garantir un procés “amb totes les garanties”.

El debat té un fort component històric. Sant Joan va ser municipi independent fins al 1942, any en què la dictadura franquista en va forçar la fusió amb Palamós. Aquell annexament, segons diferents veus del territori, va comportar la pèrdua del nom i la identitat administrativa del poble. “Es va crear un greuge històric”, afirma Carles Sala, president de l’Associació de Veïns de Sant Joan. També recorda que el sentiment de pertinença “no s’ha perdut mai”.

Si guanya el ‘sí’, el procés serà llarg

L’alcaldessa, Maria Puig, assegura que la consulta servirà per “reflexionar sobre com és el municipi”. Si guanya el ‘sí’, avisa que el procés serà llarg: caldrà modificar elements com el logotip i l’escut, i obtenir l’aval de l’Institut d’Estudis Catalans. En cas que s’imposi el ‘no’, la comissió de treball seguirà activa per “fer algun pas endavant per assentar una identitat que existeix”. L’escrutini serà públic a la sala d’actes de l’Ajuntament i es podrà seguir en directe per YouTube.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!