La calor s'ha convertit en un problema estructural a les escoles, amb onades de calor cada vegada més intenses i recurrents els mesos previs a les vacances d'estiu. La petició per part dels docents i famílies de climatitzar adequadament els centres, especialment els edificis més antics que tenen instal·lacions obsoletes, ha estat recurrent els darrers anys. El Departament d'Educació n'és conscient i fa temps que treballa amb inversions per solucionar-ho. Amb la calor intensa dels darrers dies, la federació d'associació de famílies aFFaC ha emès un comunicat aquest dijous per reclamar al Govern mesures "urgents" per garantir el confort a les aules.
Les Associacions Federades de Famílies d'Alumnes de Catalunya (aFFaC) avisa en la nota de la calor "extrema" a classe a les portes de l'estiu i adverteix que això afecta la salut, el benestar i l'aprenentatge d'alumnes i professionals. Les famílies sostenen que la manca de confort tèrmic té un impacte directe "en la concentració i el rendiment acadèmic" dels alumnes. L’aFFaC remarca que garantir el dret a una educació de qualitat, passa necessàriament per adaptar els centres educatius i els seus entorns a les noves condicions climàtiques.
“Els centres educatius són espais que continuen oberts quan acaba el curs escolar, i són els infants i adolescents en situació de vulnerabilitat els que més els utilitzen en l’època de calor més intensa perquè sovint no disposen d’alternatives o d’espais climatitzats fora de l’àmbit escolar”, apunta la directora de l’aFFaC, Lidón Gasull, que demana un "compromís immediat i sostingut" del Departament d’Educació i Formació Professional per impulsar "solucions estructurals" davant els efectes de la crisi climàtica sobre les escoles.
Per tot això, l’aFFaC reclama al Govern que es garanteixi l’accés a sistemes de climatització a totes les escoles i instituts que ho necessitin, alhora que es promoguin mesures d’adaptació que en minimitzin l’impacte ambiental i el consum energètic. Així mateix, avisen que aquestes actuacions “no poden ser improvisades”, sinó que s’han de desplegar amb criteris d’equitat. “Els centres més antics, amb barracons o ubicats en barris vulnerables són els més afectats”, ha alertat Gasull.
Associacions de famílies han assumit la compra de ventiladors
Els episodis de calor d’anys anteriors han dut moltes associacions de famílies de Catalunya a assumir mesures ràpides com la compra de ventiladors o sistemes d’aire condicionat, però la federació manté que “garantir unes condicions adequades als centres educatius és responsabilitat de l’administració” i retreu que “quan les famílies acaben assumint el cost de ventiladors o altres solucions d’emergència, es trasllada una obligació pública a les economies familiars i es generen desigualtats entre centres”. A més, l'aFFaC indica que aquesta situació també pot comportar riscos de seguretat i manteniment, ja que l’adquisició i instal·lació d’aquests equips hauria de respondre a criteris tècnics i a una planificació adequada per part de l’administració.
