El sindicat de maquinistes ferroviaris Semaf ha començat el procés per convocar una vaga. El primer pas, necessari segons la normativa de Renfe, ha consistit a convocar a la direcció del grup a comissions de conflictes per la "no preposició de trens" suprimits durant la pandèmia de la covid. 

Aquest sindicat aglutina un 85% de tots els treballadors i denuncia que existeix un caos dins l'empresa que "no permet prestar el servei a l’usuari del tren amb normalitat", tal com desitjarien. A més, lamenten que la no reposició dels trens al servei dels ciutadans, a banda de l'incompliment del Pla d'ocupació, estan "col·lapsant el sistema". Per aquest motiu, han explicat en un comunicat, han decidit fer el pas endavant després de dur a terme un seguiment de la gestió del grup. 

Usuaris abandonats 

"En tota la geografia espanyola no hi ha un sol servei que funcioni correctament. Estem veient amb preocupació el fet que el grup deixi, literalment, tirats als usuaris, programant trens pels quals no tenen personal ni vehicles suficients. Estan portant el sistema al col·lapse", han criticat durament des del sindicat. 

A banda de denunciar la no reposició dels trens, els maquinistes volen convocar la vaga per exigir el compliment del Pla d'Ocupació, recollit en el conveni. Aquesta circumstància, asseguren, possibilitaria el fet de prestar el servei amb normalitat. La situació actual impedeix que surtin molts dels trens programats, denuncien des del sindicat. 

Situació empitjorarà 

Els treballadors van més enllà i denuncien que el servei és "tan deficient", que ja s'estan vivint aglomeracions en molts serveis de rodalies.  El sindicat ha avisat en el mateix comunicat que es preveu que aquesta situació s'agreugi, ja que Renfe està allargant els processos d'entrada de nou personal: "És molt preocupant, perquè ara mateix el servei ja està notablement reduït i no és possible tirar-lo endavant". Amb tot, però, esperen que l'empresa al·legui que, en determinades posicions, això es degui a les vacances dels professionals. 

Pel que fa a les transferències de les rodalies, destaquen que encara no s'ha firmat el contracte-programa que els permetria establir clarament els requisits, regles i condicions per a la prestació del servei si així ho requerís la Generalitat de Catalunya. Pel sindicat, aquesta actitud és "completament irresponsable" i un altre cas que demostra com l'empresa oblida els professionals i els usuaris. 

Situació a Catalunya 

Aquesta situació denunciada pels maquinistes es veu reflectida clarament a Catalunya amb el cas de les línies R1 i R2 del servei de Rodalies. Després de les denúncies dels usuaris, el Síndic de Greuges ha obert una actuació d'ofici per analitzar les aglomeracions en aquestes línies durant el cap de setmana i, concretament, en horari de tarda coincidint amb el retorn de la platja.

Diverses persones han fet constar les seves queixes, ja que viatjaven "amuntegades" dins de vagons "sense mantenir cap distància de seguretat i sense control d'aforament". El Síndic s'ha adreçat a la direcció de Rodalies de Catalunya-Renfe per demanar pels motius d'aquestes aglomeracions i per la previsió d'un increment en la freqüència del pas dels trens de les diferents línies per garantir unes condicions d'accés de qualitat i segures.

A la imatge principal, una noia entra  a una estació de Rodalies / ACN