El papa Lleó XIV ha posat el dit a la llaga sobre la conquesta d’Amèrica i ha reconegut aquest dilluns que la societat i la mateixa Església catòlica “no sempre” van estar “a l’altura” durant aquella etapa històrica. Ho ha dit en el seu discurs davant el Congrés dels Diputats, en el marc del seu viatge a Espanya. Robert Prevost ha recordat els Reis Catòlics, Isabel i Ferran, i s’ha referit a “aquell moment en què Espanya va quedar situada davant responsabilitats històriques de caràcter universal”.
En aquest context, el pontífex ha afirmat: “Cal reconèixer que la societat i la mateixa Església no sempre van estar a l’altura de les intuïcions que trobaven ressò en la seva pròpia tradició cristiana”. Lleó XIV ha vinculat aquesta reflexió amb el paper que va tenir l’Escola de Salamanca, i de manera especial fra Francisco de Vitoria, juntament amb altres dominics i jesuïtes. Segons el Papa, en aquella universitat, fa cinc-cents anys, alguns mestres van entendre que la raó no podia servir per donar aparença de legitimitat a allò que la força o l’interès presentaven com a convenient. “Van introduir així en el discerniment històric la pregunta pel valor irreductible de tot ésser humà i pels límits morals del poder”, ha subratllat.
Un tema que sempre toquen els Sants Pares
La referència de Lleó XIV arriba després que altres papes també hagin abordat els abusos comesos durant la conquesta d’Amèrica. El 2015, Francesc va demanar perdó pels “crims” comesos “en nom de Déu” durant la conquesta, en una intervenció a Bolívia davant moviments populars. Més endavant, també va demanar perdó a Mèxic pels “pecats” i per accions que no van contribuir a l’evangelització.
Joan Pau II ja havia demanat perdó el 1992 pels abusos de l’Església contra els pobles indígenes durant una visita a la República Dominicana. També Benet XVI, després del seu viatge al Brasil el 2007, va admetre que no es podien ignorar les “ombres” que van acompanyar l’evangelització del continent americà ni el “sofriment” i les “injustícies” infligides pels colonitzadors a les poblacions indígenes.
El 2023, sota el pontificat de Francesc, dos dicasteris del Vaticà van rebutjar la coneguda com a “Doctrina del Descobriment” i van remarcar que “no forma part de l’ensenyament de l’Església catòlica”. Aquell comunicat també reconeixia que determinades butlles papals “no reflectien adequadament la igual dignitat i els drets dels pobles indígenes”.
Aquest mateix any, el rei Felip VI va admetre que durant la conquesta d’Amèrica hi va haver “molt abús” i comportaments dels quals no es podia “sentir orgull”. El govern espanyol, a través del ministre d’Afers Exteriors, José Manuel Albares, també va reconèixer l’any passat la “injustícia” i el “dolor” causats als pobles originaris.
