Els Bombers de Barcelona i els Bombers de la Generalitat treballen aquest divendres a la tarda en un incendi forestal que s'ha declarat a Collserola. El foc s'ha iniciat quan passaven pocs minuts de dos quarts de quatre de la tarda a la muntanya de Sant Pere Màrtir, just darrere de l'Hospital Sant Joan de Déu, a tocar del barri de Pedralbes de Barcelona i al límit amb el terme municipal d'Esplugues de Llobregat. La gran columna de fum que ha generat s'ha fet visible ràpidament des de pràcticament tots els punts de la capital catalana, així com alguns municipis de la seva àrea metropolitana. En rebre l'avís dels fets, s'han activat una desena de dotacions dels Bombers de Barcelona per intentar controlar les flames tan aviat com sigui possible. Per la seva banda, els Bombers de la Generalitat també s'hi han sumat de suport amb 21 dotacions terrestres i quatre mitjans aeris.
Arran de l'incendi, l'Ajuntament de Barcelona ha activat el Pla d'Actuació Municipal (PAM) per Incendis Forestals en fase d'Emergència. Ara per ara, es desconeix quina podria haver estat la causa de l'incendi, que tot sembla indicar que pot haver començat a prop de la carretera de les Aigües. Per la seguretat de les persones i per garantir els treballs dels equips d'extinció, la Guàrdia Urbana de Barcelona ha tallat els accessos a les pistes forestals, la carretera de l'Arrabassada i les entrades per Sant Cugat i les Planes. A més, s'ha demanat el confinament preventiu als veïns i veïnes del barri de Can Caralleu i es recomana a tota la població extremar les precaucions.
Paral·lelament, s'ha emès un avís preventiu a tots els municipis limítrofs amb el parc natural per mantenir la màxima coordinació institucional. L'Ajuntament d'Esplugues de Llobregat ha desallotjat l'Espai Mireia de manera preventiva i ha demanat a xarxes que ningú s'apropi a la zona i que se segueixen les indicacions dels serveis d'emergències. Ara per ara, segons les primeres informacions, el foc ha cremat unes 10 hectàrees, principalment de matollar i arbrat dins el parc de Collserola.
Alt perill d'incendi forestal a tot Catalunya
L'incendi al parc de Collserola es produeix en un dia amb un gran perill d'incendi forestal a tot Catalunya. Les altes temperatures i la falta de pluges a les zones més allunyades dels Pirineus han fet que 525 municipis es troben en perill molt alt i 259 més en perill alt, segons el pla Alfa d'Agents Rurals. Precisament aquest divendres l'Ajuntament de Barcelona havia activat el Pla d'Actuació Municipal per a Risc d'Incendis Forestals en fase d'alerta, atès que la Generalitat havia situat el Barcelonès com una de les comarques amb un risc més elevat. Des dels serveis d'emergències recorden que està prohibit fer foc en zona forestal o utilitzar maquinària sense autorització expressa, sigui quina en sigui la finalitat, del 15 de març al 15 d’octubre, sota elevades multes econòmiques o diversos mesos de presó. Sense anar més lluny, en els últims dies s'ha detingut una dona de 56 anys que va originar un incendi forestal a Llançà en cuinar al mig del bosc.
