Toca fer un decret sobre les VTC (Vehicle de Turisme amb Conductor), i el Govern en prepara un amb la intenció que les coses es quedin tal com estan. El cas és que el pròxim mes de setembre s’acaba el ‘Decret Ábalos’ que permet que aquest tipus de vehicle faci serveis urbans, i tot passa a dependre de les comunitats autònomes de l’estat espanyol. És a dir, que si els territoris no tiren endavant una regulació, les VTC podran fer serveis interurbans (Barcelona-Terrassa), però en cap cas urbans; i resulta que tot el trànsit que es produeix dins l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) es considera urbà. És a dir, que fins i tot quedarien prohibits els trajectes entre la capital catalana i l’aeroport del Prat. Fonts del Departament de la Vicepresidència, Polítiques Digitals i Territori apunten que l’executiu no es podia permetre un escenari en el qual les VTC no seguissin treballant i s’ha volgut fer un nou decret llei.

Si els plans del Govern tiren endavant, això es traduiria que en els dos anys vinents (un decret prorrogable dos anys més) circularan al territori català el mateix nombre d’aquest tipus de vehicles que circulen a hores d’ara. “Hem volgut mantenir l’statu quo anterior”, manifesten aquestes mateixes fonts, que admeten que el decret de la Generalitat reprodueix les mateixes condicions que ja hi havia en l’ecosistema creat per l’exministre de Foment José Luis Ábalos. Per exemple, les VTC no podran captar passatgers als carrers (ho hauran de continuar fent a través de les aplicacions dels smartphones) i no podran estacionar a la via pública. Així mateix, el Govern estableix també la condició que els xofers hagin de tenir com a mínim un any de carnet, i s’obre la possibilitat que els ens locals puguin exigir algun tipus de formació específica. També es demana ser titular d’una de les llicències de VTC a nivell espanyol, així com que aquesta autorització tingui un vehicle adscrit en els darrers sis mesos.

Ara mateix, la Generalitat calcula que a Catalunya circulen al voltant de 1.450 VTC, la majoria de les quals es troben a l’Àrea Metropolitana de Barcelona. Amb el nou decret català, el Departament considera que continuaran circulant per Catalunya el mateix nombre d’aquest tipus de vehicles. De totes maneres, les mateixes fonts indiquen que és tot provisional, i que el Govern encara està a l’espera que el Tribunal Suprem resolgui algunes qüestions legals que envolten les VTC.

El ‘Decret Ábalos’ va arribar l’any 2018 després que el sector del taxi iniciés una guerra contra les VTC, ja que en els darrers anys s’havia disparat l’ús d’aquest tipus de vehicles, que es menjaven bona part del pastís dels taxis. L’exministre va presentar un decret perquè ambdues parts poguessin conviure sense problemes, però ara la pilota passa a teulada de les comunitats autònomes.