La directora general de Comerç, Muntsa Vilalta, ha presentat avui l’estudi “Comerç online i mobilitat: orientacions cap a un model sostenible a Catalunya”, que ha impulsat el Departament d’Empresa i Coneixement amb l’objectiu d’analitzar els hàbits de la compra en línia i les preferències de lliurament per part de la població.

Una de les principals dades que aporta l’estudi és que el comerç electrònic genera uns 53 milions de compres en línia l'any a Catalunya. D’aquestes, el 73% es lliuren a domicili, el 12% a l’oficina i el 15% es recullen a través d’alguna modalitat de click & collect: un 6,2% a la botiga, un 8,7% en un punt de recollida i un 0,2% en un bar o comerç de confiança.

Aquests lliuraments a domicili comporten efectes negatius en relació amb l’impacte mediambiental, qualitat de l’aire i logística, i un de cada tres compradors en línia afirma que n'és conscient. 

En aquest sentit, Vilalta ha remarcat que el Departament d’Empresa i Coneixement, a través de la Direcció General de Comerç, es marca tres objectius a assolir els pròxims dos anys. 

El primer és “que cal passar del 15% de click & collect al 25% l’any 2020, per fomentar un model de comerç sostenible i captar fluxos de visitants cap al centre de les ciutats. Aquesta mesura, ha remarcat Vilalta, “suposarà, almenys, més de 5,25 milions de visites addicionals als eixos comercials de Catalunya”. 

L’objectiu segon és aconseguir “que l’any 2020 almenys la meitat de compradors en línia estiguin conscienciats sobre l’impacte que les seves compres a la xarxa tenen sobre la mobilitat, els embalatges i la qualitat de l’aire”. I, finalment, Vilalta ha dit que cal que el 2020 “tots els municipis de Catalunya tinguin almenys un punt de recollida, i que la posada en servei s'adeqüi a les característiques urbanístiques de cada població”.