Gas natural reciclat i electricitat són algunes de les apostes de Naturgy per a la mobilitat urbana i el transport que en el seu pla fins a 2022 ha inclòs importants objectius per a la reducció de gasos amb efecte d'hivernacle, en línia amb l'acord de París i l'Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible de Nacions Unides.

En matèria de mobilitat sostenible, la companyia recorda que porta anys treballant i desenvolupant projectes com el gas natural en el transport, com alternativa de baix CO2 i millora de la qualitat de l'aire.

Un recent estudi publicat al juny per la Fundació Naturgy 'Els gasos renovables. Un vector energètic emergent' conclou que, si Espanya desenvolupa tot el seu potencial de producció de gasos renovables, podria arribar a reduir uns 35 milions de tones de CO2és a dir, més del 10% de les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle previstes per a l'any 2030, equivalent a CO2 que emet tot el seu parc de turismes en un any.

CO2

L'informe, realitzat pel doctor enginyer industrial i professor emèrit d'Enginyeria Ambiental de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), Xavier Flotats; i l'enginyer de Camins de la UPC i expert assessor ambiental, en gestió de residus i desenvolupament sostenible, Álvaro Feliu, considera que Espanya té un elevat potencial de producció de gasos renovables.

No obstant això, els autors assenyalen que "desenvolupar el potencial d'Espanya implica donar un impuls definitiu als gasos renovables que permeti assolir el nivell que ja tenen altres països europeus, especialment respecte al biometà". "Al nostre país, una quantitat important de residus orgànics biodegradables i de biomassa agrícola i forestal (prop del 40% de la superfície espanyola està ocupada per boscos) no s'explota adequadament", alerten.

Naturgy assenyala que a Europa hi ha instal·lades més de 540 plantes de producció de biometà, mentre que a Espanya només n'hi ha una. En concret, el 66% de les plantes (357) se situen a només tres països: Alemanya (líder amb 195 i el 50% de la producció europea), Regne Unit i Suècia, mentre que en països com França, Itàlia, Holanda o Dinamarca ja es compta amb mesures que estan impulsant el seu desenvolupament.

Gas natural renovable: una energia neutra en emissions de CO2

La companyia subratlla que el gas natural renovable és un combustible equivalent al gas natural però obtingut de recursos renovables, com la biomassa o residus orgànics. Per tant, és considerada una energia neutra en emissions de CO2 que contribueix a la lluita contra el canvi climàtic i forma part de l'anomenada economia circular. Suposa una gestió eficient dels residus que possibilita a la societat produir, distribuir i consumir gas autòcton, desenvolupant així l'economia local.

Per promoure l'ús de gas natural renovable, Naturgy ha incrementat la producció de biometà a partir de biogàs i a la metanació amb hidrogen, i desenvolupant projectes pilot per investigar aquest tipus de gas amb l'objectiu de maximitzar la seva producció i reduir els seus costos.

La companyia ha continuat apostant pel desplegament a nivell nacional d'una infraestructura de càrrega de gas natural vehicular per a ús públic. Com a pionera en l'ús del gas natural liquat, va posar en marxa ja el 2012 el projecte GARnet, que promou la creació d'una xarxa d'estacions de subministrament de Gas Natural Liquat que donen servei a vehicles de transport de llarg recorregut. Només l'any passat es van posar en servei 16 estacions de gas natural vehicular a Europa.

Gasolinera - Unsplash

També el 2019 va realitzar la primera injecció de gas renovable a la xarxa de distribució de Nedgia (distribuïdora de Naturgy). Es tracta d'un gas generat a partir de biogàs procedent de la valorització de residus de la depuradora d'aigües residuals de Butarque, Madrid. Aquesta instal·lació s'emmarca en el consorci europeu ECO-GATE per impulsar la mobilitat sostenible i compte amb un mòdul de producció de biometà, un mòdul per a la seva injecció a la xarxa, i un mòdul de proveïment de gas natural comprimit (GNC) per a vehicles.

Un altre dels projectes més reeixits de Naturgy ha estat la posada en marxa juntament amb Enerylab i la col·laboració de l'Empresa Pública de Depuració de Bens (A Coruña), una planta de producció de biometà a partir de llots orgànics de la depuradora d'aigües residuals urbanes. A la mateixa instal·lació, s'ha posat en funcionament una planta experimental de metanació biològica.

Amb el biometà produït, s'ha subministrat combustible renovable a un autobús de línia regular a més de tres vehicles d'explotació de la planta permetent el recorregut de més de 135.000 km. De forma global, al llarg de 2019, això ha suposat una reducció d'emissions de prop de 6.000 TnCO2.

A més, Naturgy està participant en projectes tecnològics per a la recàrrega d'aquest tipus de combustible a escala usuari com el projecte HYGEN o el projecte GNV Web, desenvolupat a Rio de Janeiro per proporcionar als clients una eina web àgil i flexible que faciliti el desenvolupament del mercat de consum de gas natural als vehicles.

Juntament amb gas per al transport, durant l'any passat Naturgy també va treballar en importants projectes en l'àmbit de la mobilitat basada en electricitat. Un d'ells és NEAR (New Electricity Assets for Recharging), un projecte que tracta de donar resposta al rol del distribuïdor en el desplegament d'infraestructura de recàrrega pública. A més, van crear dos entorns de proves en instal·lacions de Naturgy amb ús d'infraestructura pròpia d'Unió Fenosa Distribució que donen suport al desenvolupament de solucions durant 2020.

Un dels exemples de l'aposta per la mobilitat sostenible basada també en l'electricitat, és el conveni que el mes de juliol passat Naturgy va firmar amb l'Ajuntament de Madrid per electrificar el transport urbà com a alternativa a la mobilitat tradicional.

Amb aquest acord s'incorporaran noves funcionalitats de monitoratge i automatització i intel·ligència a la xarxa de distribució elèctrica per millorar l'aprofitament de la infraestructura elèctrica, la implantació de mesures per reduir el consum i sensibilitzar la ciutadania en la mobilitat sostenible.