El mestre ubetense Paco Luis Martos, premi nacional d'Artesanía, juntament amb un equip d'expertes, ha culminat amb èxit el desafiament de reconstruir en tan sols tres mesos part del teginat del Monasterio de Sigena a Úbeda.

El Centre Cultural Hospital de Santiago de Úbeda va ser el marc escollit pel filantrop Juan Naya (CEO d'Isdin) i l'equip del projecte Sigena Mágica per anunciar la reconstrucció en tan sols tres mesos d'una nova teginat de la Sala Capitular del Monestir de Sigena (Osca), una fita duta a terme per part del mestre ubetense Paco Luis Martos, premi nacional d'Artesanía, i un equip d'expertes en art i restauració desplaçades a Úbeda per a aquest projecte.

La presentació de la nova teginat, restaurada amb el seu teginat en fusta, els seus daurats i policromies tal i com es feien al segle XIII, va comptar amb la presència de l'alcaldessa d'Úbeda, Antonia Olivares, i el suport del president d'Aragó, Jorge Azcón.

"Veure aquesta teginat en tota la seva esplendor no fa més que mostrar-nos la grandesa artística del que va ser una joia del romànic com la Sala Capitular del Monestir de Sigena" va indicar Oliverars, que va afegir: "Úbeda, bressol històric de grans artesans com el mestre Paco Luis Martos, està orgullosa de formar part d'un projecte de recuperació patrimonial tan important".

Per la seva part, en un missatge per vídeo, Azcón va felicitar a Juan Naya i a tot el seu equip "per l'extraordinària tasca d'investigació, recuperació i recreació que estan duent a terme des de fa més de 15 anys al Monestir de Sigena" i els va animar "a seguir amb aquest meravellós projecte, esperant gaudir aviat de tot aquest treball a l'Aragó, tal com ja va aconseguir la recent exposició Sigena Mágica, la qual va ser un gran èxit".

Un desafiament "impossible" fet realitat

Va anar al desembre de l'any passat quan Juan Naya va escollir Úbeda per dur a terme el desafiament de reconstruir en tan sols tres mesos una nova teginat d'aquesta joia del romànic europeu, comptant amb el compromís del mestre ubetense Paco Luis Martos, premi nacional d'Artesania 2023. "Semblava impossible policromar i daurar un nou teginat en tan sols tres mesos, sobretot tenint en compte que quan reconstruïm el primer de tots ells invertim més de 3.000 hores de dedicació de mans expertes", va afirmar el mestre ubetense.

En aquest sentit, Juan Naya va indicar que "aquest desafiament que junts hem fet possible en tres mesos aplana el camí per al renaixement complet del teginat de la Sala Capitular, un patrimoni nacional que tots mereixem gaudir," i va afegir que "gràcies a la mestria de Paco Luis Martos, Florència Olivera, Anna Bedmar i a Pilar Domínguez com a comissària del projecte, avui presentem a Úbeda la tercera teginat acabada, recuperant així un nou fragment del nostre passat".

La comissària del projecte, Pilar Domínguez, va anunciar l'inici de la reconstrucció de dues noves teginats: "Ja hem iniciat en Úbeda els treballs de reconstrucció de la quarta sotana|teginat i ben aviat començarem amb un cinquè en la població d'Osca d'Almudévar, ambdós dirigits i supervisats pel mestre Paco Luis Martos, per accelerar el projecte i aconseguir en uns mesos tenir cinc de les dotze teginats que componen la totalitat del sostre de la Sala Capitular del Monestir de Sigena".

Un tresor perdut en via de recuperació

La Sala Capitular del Monestir de Sigena va ser una de les meravelles de l'art del segle XIII i és considerada pels experts com una de les millors obres de l'art romànic d'Europa. Formava part d'un dels monestirs més rics i bonics d'Aragó. Va acollir reis i nobles, va ser dipòsit d'una part del tresor real, panteó real i va arribar a ser un dels arxius més importants del regne. Entre les seves estades destacava la Sala Capitular, decorada amb rics frescos medievals, les pintures murals de la qual són un dels llegats|legats més importants de la història de l'art d'Espanya.

El 1936, durant la Guerra Civil, el monestir va patir un incendi que va fer malbé irreversiblement les pintures de la Sala Capitular i va provocar la pèrdua de l'extraordinari teginat mudèjar que ara, gràcies al projecte Sigena Mágica, està en via de recuperació. "Abans de la guerra civil espanyola, les dotze teginats de Sigena eren testimonis d'una fita extraordinària. Daurats i policromats, cadascú explicava una història única. Tanmateix, el foc de la guerra els va consumir, portant-se amb si no només la fusta tallada, sinó també una part significativa de la història cultural d'Espanya," va afirmar Juan Naya. "És molt il·lusionant poder reconstruir la Sala Capitular, ja que amb això recuperem un patrimoni nacional de valor incalculable i un llegat per a les generacions futures", va afegir.

Un equip expert

El projecte Sigena Mágica ha comptat a Úbeda amb un equip d'experts en art i restauració altament qualificats: el mestre ubetense Paco Luis Martos; les restauradores Florència Olivera (Uruguai) i Anna Bedmar (Manresa); i també amb la comissària, Pilar Domínguez, i el lideratge de Juan Naya, impulsor del projecte.

"Aquest desafiament monumental ha estat més que la restauració d'un sostre; ha estat una declaració que, fins i tot en els moments més foscos de la història, la llum de la restauració pot il·luminar el camí cap a un futur cultural vibrant", va afirmar Juan Naya, la visió intrèpida del qual és no és només completar aquest desafiament, sinó arribar a la reconstrucció completa del teginat, tornant així la glòria a la Sala Capitular de Sigena.