L'Església i el govern espanyol han evitat fixar barems per indemnitzar víctimes d'abusos i, finalment, aniran cas per cas. Tot i que era una de les reclamacions principals de les víctimes, la Conferència Episcopal Espanyola (CEE), la Confederació Espanyola de Religiosos (Confer), l'executiu estatal i el Defensor del Poble han signat aquest dilluns l'esperat protocol de reparació sense fixar els barems esmentats —que s'entenien com un exercici de transparència, entre altres coses. Per contra, el Defensor del Poble s'encarregarà de revisar cada cas i establirà les quantitats de les indemnitzacions.
El president dels bisbes espanyols, Luis Argüello, ho ha reconegut expressament: "No es tracta d'establir quantitats ni forquilles, sinó una proposta de reparació integral". De manera similar s'ha expressat el ministre de Presidència, Justícia i Relacions amb les Corts, Félix Bolaños, que ha justificat l'exclusió dels barems "perquè cada cas s'estudiarà en detall" per part dels experts del Defensor del Poble i del pla PRIVA de l'Església. A més, ha precisat que el protocol sí que estableix criteris com la gravetat del dany o la reiteració. "La reparació justa no ha de ser determinada per una xifra ni mínima ni màxima", ha remarcat.
Bolaños també ha insistit en el fet que "l'última paraula la tindrà el Defensor del Poble" i l'Església haurà d'abonar la quantitat que es decideixi. A més, ha indicat que les víctimes que van recórrer al PRIVA podran anar al Defensor del Poble perquè revisi el seu cas i decideixi si la indemnització que van rebre "ha de ser millorada, complementada, superada".
El protocol signat aquest dilluns, i acordat inicialment el passat 8 de gener, ha de servir per indemnitzar les víctimes d'abusos sexuals en l'àmbit de l'Església catòlica els casos de les quals ja han prescrit. Amb el nou mecanisme, la víctima podrà iniciar a partir del pròxim 15 d'abril un procés davant d'una unitat de tramitació del Ministeri de Justícia, que traslladarà el cas a la Unitat de Víctimes del Defensor del Poble. Aquesta última institució farà una proposta de resolució i, si escau, de reparació (simbòlica, restaurativa, espiritual o econòmica), tenint en compte la petició de la víctima. La jerarquia eclesiàstica podrà recórrer la resolució, però, com ja hem dit, l'última paraula la tindrà el Defensor del Poble.
