Les curses il·legals de motos s'han convertit en tot un maldecap a la localitat de Tossa de Mar (Selva), una de les joies de la Costa Brava. Aquest petit municipi de platja, tan visitat a l'estiu per milers de turistes, està envoltat de carreteres de corbes que el converteixen en el paradís dels motoristes als quals els agrada donar-li gas i acostar el genoll a l'asfalt. El problema és que aquest paradís terrenal pot convertir-se per ells en l'altre paradís més espiritual, donat que els accidents esdevenen ja una "constant", havent-hi gairebé cada setmana. Els qui viuen allà o hi van sovint són conscients de la magnitud del problema, que les autoritats locals consideren una situació "insostenible i dramàtica".

Així ho han denunciat des de l'Ajuntament de Tossa de Mar. L'alcalde, Martí Pujals (Junts), lamenta en declaracions a l'ACN que ja no saben "què fer" per evitar aquestes curses. Es produeixen principalment els diumenges, quan centenars de motoristes, "fins a 300", es concentren en les carreteres Gi-682, que va de Tossa a Lloret de Mar, i Gi-681, que va de Tossa a Llagostera. Es tracta de dues vies amb corbes pronunciades i que serveixen com a accés i sortida del municipi. L'objectiu? Ser "el primer a arribar a Tossa" i guanyar la cursa. Per això, són comuns els avançaments temeraris, fent ziga-zagues entre els cotxes, camionetes i autobusos que circulen per aquestes carreteres tan estretes, amb poc voral i envoltades de desnivells pronunciats —situació especialment perillosa a l'estiu, quan hi ha molt més trànsit—.

L'alcalde assevera en conversa amb la citada agència que els accidents són "constants", especialment en les entrades i sortides de les urbanitzacions que hi ha al llarg del recorregut de les dues vies. "Ens trobem veïns que surten a poca velocitat i es troben amb gent a altes velocitats. Tenim accidents gairebé cada setmana i la veritat que la situació és dramàtica", explica el batlle. Pujals subratlla que, a més del dany "físic, que és el més important", els accidents fa que es generin embussos i "cues caòtiques d'hores" per l'actuació que han de fer els serveis d'emergència.  "Comporta una sèrie d'incidències negatives que ens fan anar molt malament. Ens hem trobat que s'ha de tallar la carretera, això fa que la gent no pugui entrar, que s'anul·lin reserves a restaurants o altres afectacions", afegeix l'alcalde.

Control dels Mossos entre Lloret de Mar i Tossa de Mar / Foto: Ariadna Reche, ACN

Els controls dels Mossos no dissuadeixen

El municipi arrossega aquest problema "des de fa temps". Per això, el consistori fa anys que treballa en col·laboració amb el Servei Català de Trànsit i amb els Mossos d'Esquadra per posar fre a aquesta conducta que el batlle qualifica d'"incívica i perillosa". Hi ha controls, més vigilància, radars i control aeri amb helicòpter. Tanmateix, això no dissuadeix als motoristes, que habitualment es veuen aplegats en els miradors d'aquestes carreteres. Des d'allà, explica l'alcalde, companys dels motoristes els graven mentre condueixen de manera esportiva, per després penjar les imatges a les seves xarxes socials. "M'he queixat a Trànsit, als Mossos, a la Generalitat, la veritat és que ja no sé què fer", ha lamentat Pujals. El Govern està fent un estudi per millorar els accessos a les urbanitzacions i reduir els accidents, però l'alcalde considera que la prioritat és aturar aquestes curses. Per a això, aposta per intensificar els controls de la policia local, en col·laboració amb els Mossos.

 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!