La visita del rei Felip VI i la reina Letícia al monestir de Montserrat, prevista per al 23 de juny en el marc de la commemoració del mil·lenari de la seva fundació, ha provocat malestar entre diversos sectors de la societat catalana. Una de les veus més contundents ha estat la de l’Associació d’Amics del Bisbe Deig, que ha emès un comunicat en què manifesta el seu rebuig frontal a la presència del monarca espanyol en un espai considerat clau per a l’espiritualitat i la identitat catalana. “Fidels a la memòria del bisbe Antoni Deig i al nostre compromís amb la nació i l’Església catalana, manifestem el nostre rebuig a la visita anunciada de Felip VI”, assenyalen des de l’entitat, que considera la presència de la Casa Reial com un gest contrari als valors que representa Montserrat. No és la primera vegada que Felip VI visita el monestir, però sí la primera com a cap d’Estat.
En el seu comunicat, l’Associació d’Amics del Bisbe Deig remarca la significació profunda que té Montserrat per al poble català, no només com a espai espiritual, sinó també com a símbol de resistència i dignitat col·lectiva. “Per a l’espiritualitat catalana, Montserrat és un lloc de comunió amb la fe i un espai de renovació que connecta els catalans amb la seva història”, recorden. En aquest sentit, denuncien que la visita del rei no pot ser considerada un acte neutral, sinó una “maniobra política destinada a projectar la subjugació del poble català”. L’entitat enllaça la presència del monarca amb el discurs del 3 d’octubre del 2017, en què Felip VI va justificar, segons diuen, la repressió institucional contra el moviment independentista. “Va abdicar del seu teòric paper d’àrbitre i va actuar en la línia dels seus antecessors —incloent-hi Franco—, avalant la violència contra ciutadans pacífics que només volien exercir el dret de vot”, critiquen.
Per aquest motiu, l’associació ha anunciat la seva adhesió a la crida llançada recentment per la Lliga Espiritual de la Mare de Déu de Montserrat, reclamant que la muntanya sagrada continuï sent un espai reservat a “l’espiritualitat i la llibertat, no l’escenari d’un acte de submissió”. En aquesta línia, els Amics del Bisbe Deig fan una crida explícita a la ciutadania catalana perquè expressi el seu “rebuig col·lectiu” a la visita dels monarques espanyols. “Cal mantenir-se sempre actius en la defensa dels nostres drets i dignitat nacionals”, conclou el comunicat, que reclama preservar el sentit profundament simbòlic i compromès de Montserrat.