L’AP-7 s'ha convertit en un malson cada dia pels milions de persones que passen per aquesta via. D'ençà que es van retirar els peatges l'1 de setembre, i el pas ha passat a ser gratis s’han produït un total de 636 embussos i altres accidents en aquesta via catalana. El trànsit ha crescut entre un 40 i un 50%. A més, des que es van eliminar els peatges, l'accidentalitat en aquesta autopista ha augmentat. Entre el 13 de gener i el mes de maig es van registrar més del triple de morts per accidents en aquesta autopista que en el mateix període del 2019, l'any anterior a l'esclat de la pandèmia. Això són 13 víctimes mortals, una xifra que representa prop d'un 20% de la mortalitat d'enguany. 

El director del Servei Català de Trànsit (SCT), Ramon Lamiel, ha parlat sobre aquesta polèmica i reconeixia que el model de mobilitat actual "no dona sortida" als trajectes "de dispersió de l'àrea metropolitana a zones de vacances" i ha afirmat que l'AP-7 "ha tocat sostre" els caps de setmana, després que s'hagin registrat diverses cues durant el pont de la segona Pasqua sobretot en aquesta via. Lamiel puntualitza que el responsable de la infraestructura és l'Estat per ser-ne el titular i que el SCT pren mesures en la gestió del trànsit per reduir-ne la sinistralitat i atenuar les cues. Lamiel admet que hi ha un "problema de mobilitat en general" a Catalunya els caps de setmana i també els dies feiners, quan es produeixen 126 quilòmetres de retenció de mitjana, ha indicat. El director del SCT ha demanat promoure "alternatives a la mobilitat" amb transport públic i ha posat èmfasi en l'autobús.

 

Les zones més conflictives

Els trams que pateixen les retencions més grans diàriament són el tram sud de l'AP-7 entre Vilafranca i el Papiol i del tram nord de la mateixa autopista entre Sant Celoni i la Roca del Vallès. Un altre dels punts calents per al Trànsit, és la C-32 al seu pas pel Maresme, la C-33 fins a l’entrada de Barcelona, l'N-II en el seu tram en obres de Vidreres a Tordera. I, la que presenta més problemes a l'àrea metropolitana és sens dubte, el nus de la Trinitat, la zona per la qual passa bona part del que entra pel nord-est i que, segons Trànsit, igual que l'AP-7, ha aconseguit "el límit".

Des que es van retirar els peatges des del Servei Català de Trànsit s’estudien solucions per tractar de descongestionar la zona, una d’elles ha estat obrir un carril addicional a l’AP-7 Sud entre Vilafranca i el Papiol o a la C-32 al Maresme, només en una ocasió. Segons Lamiel, aquesta mesura "ajuda força" en les operacions retorn. En el cas de l'AP-7 nord, encara no han pogut habilitar aquest carril addicional des que es va alliberar el peatge, perquè no han trobat l'espai per tancar-lo amb seguretat. Segons les dades de Trànsit el 55% dels accidents de l’AP-7 són iguals: un cotxe que xoca amb el que té davant. La part positiva és que gairebé sempre es resolen sense víctimes, però si generant retencions que es poden allargar durant hores que és la resposta del temps que es tarda a retirar els vehicles que estan obstaculitzant la via. 

El coordinador de Seguretat i Mobilitat del STC, Oscar Llatge, ha explicat que una de les mesures que es contempla és agilitzar el treball de grues quan es produeix un accident. Trànsit vol posar en marxa un sistema de grues per retirar els vehicles accidentats quan la de l'assegurança es retardi per evitar més congestió. Llatge ha recordat que no es tracta d’una “tasca fàcil”. “No és qüestió de ser més o menys hàbils, la planificació s’escapa de les mesures de gestió” ha afegit, “és un problema infraestructural”. Per la seva banda, el Ministeri de Transport té la seva pròpia xarxa de grues, però Trànsit, que no ha concretat encara el pla, pretén ampliar la flota amb vehicles propis en l'AP-7 i l'AP-2.

Mesures de Trànsit per a l'estiu

El SCT posarà carrils addicionals i restringirà el pas de camions unes determinades hores a l’AP-7 per Sant Joan. Així ho ha explicat Llatge, que també ha apuntat que aquestes mateixes mesures es faran extensives als caps de setmana del mes de juliol. “Són unes restriccions pactades i planificades per fer front al gran moviment de vehicles”, ha insistit. Pel que fa als avançaments entre camions, ha recordat que en certs casos – per exemple quan hi ha un carril addicional – ja es fa, i que es tracta de limitacions que estan subjectes “a variació” i que s’estudien "cada setmana".

A l'altra cara de la moneda es troba el sector dels camioners. Eduard Ayach, de la Confederació Empresarial de Transports per Carretera de Catalunya, que ha recordat que el seu sector demana treballar “en condicions”. Així, ha explicat que disposen d’una regulació “molt estricta” que no els permet “escollir quan poden o no poden circular”. Per això, ha apuntat que les restriccions poden afectar directament la productivitat, en un escenari que té “un problema de fons que passa pel dèficit estructural”. Ayach ha dit que estan mantenint reunions permanents amb Trànsit i Territori, però que és a ells a qui els toca “actuar”. “Ja hem dit tot el que havíem de dir”, ha reblat.

Abaixar la velocitat a l'AP-7

Una altra de les mesures que planteja el STC és reduir la velocitat a l'autopista AP-7 en el tram de les comarques del Vallès Oriental i Occidental, dels 120 km/h actuals a 100 km/h. És la proposta en què treballen, per reduir accidents i retencions i es podria aplicar en altres trams de l'autopista. Segons ha explicat el coordinador de Seguretat i Mobilitat del STC, "estan alineats" amb el Ministeri de Foment per tirar la mesura endavant. "L'objectiu seria aplicar una regulació fixa en uns trams determinats, centrant-nos en el tram de l'AP-7 dels Vallesos. Havíem dit que el límit seria 110, però podria ser 100", ha explicat Llatge. Tot i que ha assegurat que ajudarà a reduir els accidents ha destacat que no tindrà un efecte gaire destacat pel que fa a la reducció de les retencions, sinó que ajudarà al fet que “la gent anirà més tranquil·la i s’evitaran així els acordions”.