Centenars de persones s’han aplegat aquest vespre davant la seu del Partit Popular de Catalunya, al carrer del Comte d’Urgell de Barcelona, per exigir la dimissió del president de la Generalitat Valenciana, Carlos Mazón. La convocatòria, que ha començat a les set de la tarda, ha estat impulsada per diversos col·lectius juvenils i populars com el Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans (SEPC), Arran, la CUP i diversos ateneus i casals de la ciutat. L’acte s’ha fet coincidir amb el primer aniversari de la dana del 29 d’octubre de 2024, una jornada que va deixar 229 víctimes mortals i milers d’afectats al País Valencià.
Amb crits de “Mazón, dimissió!” i pancartes amb lemes com “La tempesta és perillosa, el capital és mortal”, els manifestants han denunciat que aquella tragèdia “no va ser un desastre natural, sinó polític”. Segons els convocants, la negligència institucional, la manca de previsió i les retallades en serveis públics van agreujar l’impacte del temporal i van convertir-lo en una catàstrofe humana. “Mentre uns morien ofegats sota l’aigua, d’altres negligien de sobretaula”, ha expressat una portaveu de la Crida LGBTI, tot afirmant que “unes mans estaven plenes de fang, i d’altres, tacades de sang”.
La concentració de Barcelona s’ha emmarcat dins una jornada de mobilitzacions més àmplia, amb protestes paral·leles a València i Castelló. A la capital valenciana, els moviments socials han omplert la plaça de l’Ajuntament a les sis de la tarda, mentre que a Castelló la convocatòria s’ha fet una hora més tard, a la plaça Major. A més, al Museu de les Ciències de València s’ha celebrat un funeral d’estat en memòria de les víctimes, al qual ha assistit el mateix Mazón, malgrat que diverses famílies havien demanat públicament que s’abstingués de fer-ho.
Els organitzadors han reivindicat la jornada com un acte de memòria i denúncia. “Avui fa un any d’una terrible tragèdia que es podria haver evitat; no oblidem ni perdonem”, ha afirmat un dels portaveus d’Arran. Els manifestants han assegurat que continuaran mobilitzant-se fins que Mazón assumeixi responsabilitats polítiques i institucionals.
