La centenària botiga barcelonina Queviures Múrria, a la cantonada entre els carrers València i Roger de Llúria de l'Eixample, ha penjat un cartell als aparadors que indica -—en anglès— que entrar a dins i només mirar té un cost de cinc euros per persona. Tal com ha avançat aquest dissabte Notícies 324, el missatge el van posar aquesta setmana i, segons el responsable del negoci, està dissuadint els turistes a entrar, tal com desitjaven. La botiga, amb un vistós aparador clàssic d'estil modernista, denuncia que se'ls satura el local pels visitants que entren només a tafanejar i que, apunta, interfereixen el dia a dia del negoci. 

Així i tot, el responsable del negoci afirma que van posar el cartell "mig de broma" i que no tenen "previst" cobrar a ningú els cinc euros amb els quals amenacen, sinó que només és una eina dissuasiva. Però el comerciant celebra que la pancarta està tenint finalment un impacte positiu: d'ençà que hi és, els visitants que entren almenys compren alguna cosa. 

El problema del turisme

Barcelona és una ciutat molt visitada per turistes de tot arreu, a vegades massificada, i això ha fet que un dels punts candents del debat públic a la capital catalana sigui la sostenibilitat d'aquest model de ciutat, davant l'augment dels preus de l'habitatge i la desaparició del mateix a mesura que proliferen els pisos turístics; així com les denúncies dels veïns per comportaments incívics dels anomenats turistes de borratxera. La situació és complexa, i hi ha postures de tota mena: des de veïns i associacions que demanen limitar els creuers que arriben al Port i intervenir els pisos turístics, fins a qui acusen els primers de turismofòbia, volen ampliar l'aeroport del Prat i/o es beneficien de l'arribada massiva de turistes, si treballen a determinats tipus d'hostaleria. Un debat que Barcelona ha d'abordar amb urgència i seny. 

Un establiment centenari

Fundat l'any 1898 i situat a l'Eixample, molt a prop del Passeig de Gràcia, Queviures Múrria és una botiga amb un vistós aspecte modernista que s'especialitza en gastronomia tradicional catalana. L'amo actual del negoci és Joan Múrria, amb un bigoti encara més vistós que la botiga, que el 2019 va rebre el premi Forum Gastronòmic per les seves tasques de "divulgació de la cultura catalana" a través del seu comerç barceloní.