Carregant...

Catalunya es disposa a celebrar aquest dimarts una de les seves festivitats amb més tradició, la revetlla de Sant Joan. La tradició ensopega des de fa anys amb una realitat climàtica tossuda de temperatures elevades, que aboca el país a mantenir tots els dispositius d’emergències en alerta. Les autoritats es veuen obligades a fer un discurs permanent que apel·la a la responsabilitat. El 2025 el balanç de la Nit de Sant Joan va incloure un jove mort en caure de la muralla de la Seu Vella de Lleida, un nadó d’un mes ferit greu i 245 incendis de vegetació. L’any passat les incidències i accidents al voltant del foc van generar 1.300 avisos relacionats amb celebracions. Aquest any les autoritats confien que el balanç millori.

Per a dimarts, revetlla de Sant Joan, Agents Rurals han activat el nivell 3 del Pla Alfa per perill molt alt d'incendi a 110 municipis de 12 comarques de Catalunya. Davant la coincidència de l’episodi de calor i la proximitat de Sant Joan, els Agents Rurals han assegurat que fan vigilància preventiva al territori. En un comunicat han demanat a la ciutadania molta prudència al medi natural, especialment amb les activitats de risc d'incendi prop de bosc o camps. Recorden que està prohibit fer foc en terrenys forestals i en la franja de 400 metres que els envolta. "És especialment important no llançar petards a menys de 400 metres de terrenys forestals o agrícoles", indiquen.

Campanya del govern

Precisament aquest dilluns, la consellera d'Interior, Núria Parlon, i el conseller d'Agricultura, Òscar Ordeig, han apel·lat a la "corresponsabilitat ciutadana" davant una situació de risc d'incendi forestal que han qualificat d’"extrema", informa l’agència ACN. Ho han dit durant la presentació de la campanya institucional 'Foc és foc', promoguda per la Generalitat de Catalunya i la Diputació de Barcelona. En aquesta presentació Parlon ha advertit que "qualsevol gest que es fa sense pensar pot generar un incendi" i ha demanat a la població que actuï amb seny. Al seu costat, Ordeig ha alertat que Catalunya registra "les pitjors dades d'humitat dels darrers 23 anys en un mes de juny", en un context marcat per l'onada de calor i la proximitat de la revetlla de Sant Joan. La campanya inclou anuncis, consells d’autoprotecció i recomanacions perquè els propietaris forestals mantinguin el bosc net. També la presidenta de la Diputació de Barcelona, Lluïsa Moret, ha demanat prudència.

Responsabilitat ciutadana

La campanya s'estructura en dues bases: la primera, en la prevenció, “clau” en la lluita contra els incendis forestals i la necessitat de responsabilitat ciutadana per fer-ho, i la segona amb consells per a la ciutadania per autoprotegir-se en cas de foc. Amb intel·ligència artificial s'han elaborat diverses càpsules informatives per alertar del perill que poden suposar les burilles i les barbacoes a prop de zones boscoses, així com demostracions de com de ràpid es pot propagar un foc en zones amb suficient material combustible.

"La campanya forestal és en un escenari de risc elevat. Els incendis cada cop són més intensos amb la problemàtica de la simultaneïtat de focs", ha afirmat Núria Parlon, que ha indicat que el 2003 el 0,2% d'incendi se situaven fora de la capacitat d'extinció, una xifra que actualment se situa a l'11%. Ho ha confirmat Ordeig, que ha admès que els últims dies han estat "complicats" pels incendis simultanis que s'han produït, si bé ha celebrat que els danys han estat pocs pel que podria haver estat. Pel que fa a la campanya, el conseller ha reconegut que ha d'anar d'acord amb un nou canvi de paradigma, en què cal treballar durant tot l'any per entendre la gestió forestal d'una altra manera.

La flama del Canigó

Aquest dimarts, a les dotze del migdia, la Flama del Canigó arribarà un any més al Parlament acompanyada dels infants de Corbera de Llobregat. El president, Josep Rull, donarà la benvinguda als assistents, presidirà l’acte i en farà la cloenda, segons ha informat la cambra catalana. En el decurs de l’acte també prendrà la paraula el president d’Òmnium Cultural, Xavier Antich, i, a continuació, llegirà el missatge d’enguany l'autor, Ramon Torra, membre de Tradicat, associació per les tradicions catalanes. Acabada la rebuda institucional, la flama es traslladarà a davant la porta del palau, on Rull encendrà la torxa i els quinqués que repartiran la flama arreu del país. L’acte acabarà amb una ballada dels gegants i bastoners de Corbera de Llobregat. Des del 1980, el Parlament rep la Flama del Canigó, símbol de germanor dels Països Catalans que la nit de Sant Joan encén les fogueres d’arreu del país.