La calor sufocant de les últimes setmanes ha provocat l'augment de la temperatura del mar Mediterrani fins als 25 graus, el que representa entre 3 i 4 graus més del que és habitual a finals de juny. El responsable del Laboratori de Climatologia de la Universitat d'Alacant (UA), el catedràtic Jorge Olcina, ha explicat aquest dijous que el mar en aquest punt de la península ha tingut durant la primavera un comportament "singular", ja que ha estat "bastant fresc" fins a mitjans de maig i a partir de llavors els valors "s'han disparat". L'acumulació de les temperatures en la segona quinzena de maig, i sobretot, durant el mes de juny, ha provocat que les temperatures del mar s'hagin situat entre 24 °C i 25 °C. Olcina adverteix que és una qüestió "realment preocupant" que es visibilitza en la pèrdua de confort tèrmic durant les nits, amb hores nocturnes tropicals amb mínimes d'entre 23 i 24 graus que, fins i tot, la setmana que ve seran equatorials, per sobre de 25, per l'arribada d'una nova onada d'aire saharià.
A la franja litoral, a les altes temperatures al mar se suma una humitat relativa del 70% per la calor al Mediterrani, una situació que provoca que la sensació tèrmica durant la nit se situï entre 30 i 31 graus. A més d'aquesta pèrdua de confort tèrmic nocturn, l'expert ha advertit que la temperatura del Mediterrani provoca un emmagatzematge d'energia que podria provocar situacions d'alta inestabilitat de cara a la tardor, cosa que els especialistes consideren conseqüència de la "mediterraneïtzació del canvi climàtic".
Rècord de temperatures
Les altes temperatures dels darrers dies han provocat que s'hagin activat els avisos per calor intensa. Aquest dimecres, Protecció Civil tancava l'alerta del pla d'emergències Procicat per calor intensa després d'un episodi durant el qual es van assolir temperatures de gairebé 41 graus. La temperatura més alta es va registrar a Cabanes (Alt Empordà), amb 40,9 graus, mentre que al Prat de Llobregat es van arribar als 38, a Viladecans els 36,2 i a Cabrils els 34,9. El passat dissabte es van registrar per primer cop aquest any un valor de temperatura màxima superior a 40 graus (40,1 a Alcarràs, Segrià).
Aquest dijous s'espera una lleugera davallada de les temperatures, tot i que, de cara a divendres i el cap de setmana tornaran a repuntar.