A tots ens pot passar. Aparques el cotxe o la moto, agafes el mòbil, vas amb presses i pam! Alguna cosa et cau a terra. Potser tens la pantalla trencada o el comandament del garatge destrossat. Però la desgràcia no s’acaba aquí. Veus que l’objecte t’ha caigut dins la claveguera. Drama. Què fas? Plorar? Plores. Però, què soluciones? Res, tot i que és comprensible, perquè tens els nervis de punta i no saps què fer. Sobretot, per si l’objecte que t’ha caigut és el mòbil i et trobes —o penses— que estàs incomunicat.

Però calma, respirem, tenim la solució. L’Ajuntament de Barcelona té a la disposició dels ciutadans amb mala sort un servei gratuït que consisteix en una brigada que treballa tots els dies laborables fent extraccions a la xarxa de clavegueram. Treballen de dilluns a divendres de 8 del matí a 21 del vespre repartits en dos torns, i s’encarreguen de vetllar pel manteniment i les reparacions que tenen a veure amb qualsevol incidència que pugui existir entorn del clavegueram de la ciutat. 

Durant el 2019, es van registrar 533 actuacions de recollida

Operaris brigada   G.M.

En Juan i l’Irma preparant els estris per fer l’extracció de les claus de l’embornal

Segons fonts municipals, al llarg del 2019 —any previ a la pandèmia—, es van registrar 533 actuacions de recollida. Una dada molt per sobre de la del 2020, on només es van registrar 392 actuacions, tenint en compte que tres mesos vam estar tancats a casa confinats. “Tenint en compte la sèrie històrica de recollides, podem afirmar que es fan prop de 50 actuacions mensuals”, apunten.

Quins objectes ens cauen a les clavegueres?

“El més habitual són claus i mòbils. Ara, també ens hem trobat amb un bastó d’una persona cega i una dentadura postissa”, explica l’Adolfo Llena, responsable de la brigada de l’equip del matí. Una dentadura? “Sí, a plaça Urquinaona. El senyor, que devia tenir uns 50 i escaig anys, ens esperava davant el Teatre Borràs. Es veu que li va venir una arcada i, intentant vomitar, li van caure les dents a l’embornal. Estaven senceres!”. I se les va posar? “Va anar a rentar-les a la font de la mateixa plaça i sí, sí, se les va posar i va marxar ben content!”.    

Claus, carteres, mòbils, aparells electrònics i fins una dentadura postissa

L’Adolfo explica que hi ha dies que es troben amb dos o tres serveis i altres dies que no en tenen cap. “Aquest dilluns, que veníem del cap de setmana, quan no hi ha servei, vam extreure quatre claus, una cartera i un Iphone”. Des de fonts municipals, observen que hi ha una incidència creixent pel que fa a la recuperació d’aparells mòbils i dels seus accessoris, com poden ser els Airpods que li van caure l’Eduard a l’embornal.

Adeu Airpods... Twitter, algú m’ajuda?  

El cas de l’Eduard es va fer conegut gràcies a un fil de Twitter que va fer, explicant i detallant pas per pas el que li va passar. “Quan em va caure, no m’esperava que ningú m’ajudés, pensava que ho hauria d’aconseguir jo sol”, explica l’Eduard en declaracions per a aquest mitjà. “No t’esperes que hi hagi ningú que es dediqui a això, al·lucines una mica, però, a la vegada, té tot el sentit del món, perquè al final Barcelona és molt gran i segur que molta gent es troba en aquesta situació”.

L’Eduard aplaudeix que des de l’Ajuntament existeixi un servei com aquest i es mostra plenament agraït per la tasca que fan, amb l’eficàcia i la rapidesa que li van extreure el seu Airpod de l’embornal. De fet, des de l’Ajuntament puntualitzen que aquest és un dels serveis pel qual reben més mostres d’agraïment, “ja que hi ha una percepció clara per part dels ciutadans de la voluntat d’ajudar-los, a banda de l’alleujament que els suposa recuperar un objecte que donaven per perdut”.

I si plou, què passa?

Merder. “Si plou o està activada l’alerta, ens esperem que es desactivi i només fem actuacions en superfície, des de l’exterior. Tenim imants i altres eines que ens ajuden a recuperar els objectes. De fet, ens hem trobat en casos en què l’aigua s’ha emportat l’objecte i s’ha perdut”. En els casos que l’objecte ha quedat atrapat en algun punt inaccessible o poc visible, els operaris accedeixen a l’interior del clavegueram més proper i l’intenten recuperar per l'interior. Això requereix el tall del trànsit i de més enrenou, ja que han de mobilitzar més material que els permeti accedir a l’objecte en qüestió.

Operaris clavegueram   G.M

En cas de no poder extreure l’objecte per l’embornal, s’endinsen per la xarxa de clavegueram més pròxima

“El cas més complicat que recordem va ser un mòbil que va caure a passeig de Sant Joan amb Diputació, potser hi vam estar dues hores! Era un embornal molt rebuscat, però finalment el vam recuperar”, recorda somrient l’Adolfo.

Ara ja ho sabeu. Ja podeu deixar caure lliurement claus, mòbils, carteres... pels embornals de la ciutat —i pregar perquè no caigui el típic xàfec d’estiu que faci que el vostre Iphone acabi en remull a la Barceloneta—. Des de la Central d’Operacions de l’Ajuntament (900226226 i 010), us atendran i us oferiran el millor servei: i gratuït! Però no gratuït per a tothom, només per al ciutadà, perquè a l’Ajuntament li suposa un cost d’entre 80 i 100 € per actuació, que inclou la brigada de tres persones, l’ús dels vehicles i els desplaçaments i temps de les operacions.  


Imatge principal: L’Irma extreu unes claus amb l’imant a un ciutadà que li han caigut dins l’embornal.