Des del Centre d'Identificació de Dades (CID) han alertat d'uns SMS falsos en els quals s'identifiquen les potencials víctimes mortals del tràgic accident ferroviari d'Urda, Toledo. La informació enviada, suposadament, des de la Guàrdia Civil, ha arribat les darreres hores als familiars dels afectats.
"Davant la falsedat d'aquests missatges, es comunica públicament que el procediment de comunicació de les identificacions dels finats a les seves famílies es fa de manera presencial i personal per la Guàrdia Civil, i mai per trucada telefònica. Preguem, per tant, als possibles afectats que no donin veracitat a la recepció de missatges o trucades de telèfon", han avisat des del CID, i han assegurat que les autòpsies i tasques d'identificació de les víctimes mortals continuen de manera ininterrompuda des d'aquest dimecres amb el màxim rigor i celeritat possibles.
Hi ha quatre oficines: a Madrid (carrer Batalla del Salado, 32), Sevilla (avinguda de la Borbolla, 8), Còrdova (avinguda dels Mozárabes) i Toledo (avinguda Barber, número 42), habilitades perquè els familiars de les víctimes de l'accident puguin donar mostres d'ADN que ajudin a identificar els cossos recuperats fins aquest moment, una cinquantena dels quals ja han arribat a diversos instituts forenses de Castella-la Manxa. Les anàlisis genètiques acostumen a trigar més temps que altres procediments.
Una setantena de morts confirmats
Aquest dijous al matí, el president de Castella-la Manxa, Emiliano García-Page, ha confirmat que la xifra de víctimes mortals ha pujat fins a 69, després de conèixer que una de les persones ferides ha acabat perdent la vida a l'hospital. Els serveis de rescat continuen treballant per localitzar passatgers que hagin pogut quedar atrapats sota els vagons bolcats durant el sinistre; fins que no s'hagi pogut revisar tota la zona de la col·lisió entre l'AVE i l'Iryo, no es pot descartar que la xifra de morts pugui augmentar. Pel que fa als ferits, 60 de les 110 persones hospitalitzades han pogut rebre ja l'alta, tot i que una vintena continuen ingressats en estat crític.
Per altra banda, les causes d'aquest terrible accident continuen sota investigació i, en aquest context, s'han filtrat alguns dels àudios de les converses entre els maquinistes dels trens afectats i els treballadors del centre de control d'Adif d'Atocha, que semblen confirmar un error humà, amb instruccions errònies, després d'una caiguda del sistema de seguretat LZB a la zona d'Urda.
