Si formes part del percentatge de la població que ha patit el coronavirus i que també va perdre el gust i l'olfacte i tens encara problemes amb aquest últim, és possible que estiguis llegint aquestes línies amb interès. I és que cada vegada se saben més coses sobre aquest estrany fenomen. Els científics han identificat la molècula desencadenant que fa els aromes agradables, facin pudor de brossa cremada o aigües residuals en persones que han patit una afectació a l'olfacte a conseqüència del coronavirus.

La pèrdua de l'olfacte és un símptoma definitori de la covid, tot i que amb òmicron no era una de les principals característiques o afectacions. Algunes persones experimenten alteracions en el sentit de l'olfacte, una condició coneguda com a paròsmia. La base biològica de tot plegat, però, continua sent un misteri.

(Bones) olors que ara fan fàstic

La cosa podria canviar. Els científics han identificat ara una molècula d'olor molt potent que sembla ser un desencadenant de la sensació de fàstic que les persones amb paròsmia experimenten. Les persones amb un sentit de l'olfacte normal van descriure la molècula –anomenada 2-furanmetanotiol–, que es troba al cafè o a les crispetes, però les persones amb paròsmia haurien descrit aquestes olors com repugnants o brutes, tal com descriu el The Guardian. Jane Parker, directora del Flavor Center de la Universitat de Reading i coautora d'aquesta investigació, explicava –i recull el mateix diari– que "aquesta és una evidència sòlida que tot no està al cap i que la sensació de fàstic pot estar relacionada amb els compostos d'aliments distorsionats. El sistema nerviós central certament també està involucrant la interpretació dels senyals que rep del nas".

Segons una enquesta internacional recent, prop del 10% de les persones amb pèrdua d'olfacte relacionada amb el coronavirus van experimentar una paròsmia immediatament després de la malaltia i això va augmentar al 47% quan es va tornar a entrevistar a les persones sis o set mesos després. Alguns dels desencadenants més comuns de la paròsmia inclouen el cafè, la xocolata, la carn, la ceba i la pasta de dents. L'últim estudi va investigar si hi havia compostos particulars dins d'aquestes substàncies que en tinguessin la culpa, destaca el rotatiu.

En atrapar l'aroma del cafè, l'equip va poder tastar compostos de cafè individuals en voluntaris que tenien paròsmia i comparar-ne la reacció amb aquells que no la tenien. Dels aproximadament cent compostos aromàtics presents al cafè, les persones amb paròsmia podrien assenyalar els responsables de la sensació de fàstic. Entre els 29 voluntaris, els científics van trobar 15 compostos comunament identificats que desencadenaven la paròsmia, sent el principal culpable una substància química anomenada 2-furanmetanotiol, que 20 dels voluntaris van dir que tenia una olor horrible.

El mateix diari recorda que el nas té més de 400 tipus diferents de receptors olfactius, cadascun sensible a diferents aromes. El químic 2-furanmetanotiol té un llindar excepcionalment baix per ser detectat i, per tant, és possiblement un dels primers químics que torna a aparèixer al radar d'una persona després de perdre el sentit de l'olfacte. Parker hauria detallat que el cervell semblava estar classificant malament l'olor, però que calia més feina per comprendre aquest element de la condició. El document ha exposat que les persones amb paròsmia també podrien experimentar les olors més desagradables de manera diferent, per exemple, descrivint l'olor de la femta com "menys desagradable que la de pa de pessic". Els resultats de l'estudi s'han publicat a la revista Communications Medicine

Què es pot fer per recuperar l'olfacte?

Entre els tractaments que s'ofereixen per casos de paròsmia a conseqüència de la covid, hi ha l'aromateràpia. Consisteix a olorar olis essencials de diferents famílies i anar acostumant i entrenant l'olfacte. El tractament és un entrenament llarg i no té resultats ni automàtics ni ràpids. Cal fer-ho dues vegades al dia, normalment al matí i a la nit.

L'entrenament olfactiu ha estat un tractament habitual en adults que pateixen aquest problema; ja sigui per un trastorn neurològic com l'Alzheimer, un tumor que bloqueja el flux d'aire nasal o fins i tot alguns virus, incloent-hi la covid.

Imatge principal: un home olora un got de cafè / Unsplash