El departament de Salut ha anunciat aquest dijous que les incapacitats temporals (IT) generades a causa d’un ingrés es gestionaran des dels hospitals per treure pressió a les agendes dels professionals de l’atenció primària. La mesura – que ha començat a implementar-se a partir d’una prova pilot que s’ha dut a terme al Vallès Occidental Est - està previst que es desplegui totalment arreu del territori català a finals d’aquest any 2022.  En total, el desplegament s’implantarà en 57 hospitals i s’integrarà en 22 sistemes d’informació diferents. Segons el volum de població activa que genera un ingrés hospitalari, es preveu un estalvi d’entre 180.000 i 324.000 visites anuals.

Valoració positiva de la prova pilot 

Segons la directora del Servei Català de la Salut, Gemma Craywinckel, aquesta “desburocratització” permetrà “agilitzar el procés” amb una “clara millora” per pacients i professionals, ja que, fins ara  "la gestió de les IT per hospitalització suposava una càrrega de treball considerable pels professionals de la Primària i implicava circuits ineficients”.  Per la seva part, el conseller de Salut Josep Maria Argimon ha destacat que es tracta d’una iniciativa “pionera, automatitzada i que permet fer la vida més fàcil”. En aquest sentit, ha remarcat que “estalvia desplaçaments de familiars del pacient hospitalitzat” que han d’anar al centre de primària per gestionar la baixa i també “té un impacte favorable en el dia a dia dels professionals de l’atenció primària”, en treure'ls-hi pressió. Per evitar-ho tot plegat, aquest nou sistema per a les IT generades a causa d’un ingrés hospitalari, sigui programat o urgent, que es pot gestionar a l’hospital a través d’una plataforma integrada al sistema d’informació del centre hospitalari.

 

L’1 de febrer de 2022 es va iniciar una prova pilot al Vallès Occidental Est, a l’Hospital Parc Taulí i als centres d’atenció primària de la zona. La directora de gestió de pacients i atenció al ciutadà del centre, Pilar Doretto, ha subratllat que "ha finalitzat amb una valoració positiva per part dels professionals i la ciutadania". També la directora de l’EAP Canaletes-Fontetes de Cerdanyola del Vallès, Cristina Cabistañ, ha posat l’accent en què "evita desplaçaments i perjudici pel mateix pacient".

Com funciona? 

Els principals objectius que es persegueix amb aquest canvi són agilitzar els processos, disminuir el nombre de contactes a l’atenció primària per gestions d’aquest tipus, desburocratitzar el sistema i millorar l’experiència del pacient i el seu entorn, però... com funciona? La tramitació de la IT ja s’inicia a l’hospital, en el moment de prescriure-la d’acord amb l’ordre d’ingrés. Un cop el pacient està ingressat, l’administració del centre recull la informació requerida per gestionar la IT i es genera automàticament el comunicat de confirmació si el pacient segueix ingressat 7 dies després del primer dia que es va faltar a la feina, amb una validesa de 14 dies. Tant la baixa com el primer comunicat es pot descarregar immediatament des de La Meva Salut. Els següents comunicats de confirmació sí que es gestionen a l’atenció primària.

D’altra banda, el conseller Argimon també ha avançat una altra iniciativa de l’Institut Català de la Salut (ICS): la implantació de pantalles tàctils en els equips d’Atenció Primària. Es tracta d’un projecte que ja ha donat bons resultats a les Terres de l’Ebre, Catalunya Central i Girona i ara l’ICS l’estendrà a tots els centres d’atenció primària de Catalunya. L’objectiu, expliquen des de Salut, és dotar a la ciutadania de més eines per poder dur a terme de forma autònoma determinades accions com justificants de visita, impressió del certificat covid o del pla de medicació.