L’Organització Mundial de la Salut (OMS) ha elevat fins a set el nombre de positius confirmats pel brot d’hantavirus detectat en el creuer de luxe MV Hondius, 94 passatgers del qual van desembarcar aquest diumenge a les Canàries en una operació internacional coordinada pel govern espanyol i la mateixa OMS. L'últim cas registrat és el de la passatgera francesa que va presentar símptomes en el vol de repatriació, i que el govern de França ha confirmat com a positiu aquest dilluns. En un comunicat, el Centre Europeu per a la Prevenció i el Control de Malalties (ECDC) ha informat que la ciutadana francesa positiva en hantavirus està ingressada a la unitat de cures intensives. Segons l’organisme europeu la passatgera “va presentar símptomes aguts durant el vol de tornada a França”, per la qual cosa “actualment es troba a cures intensives”. D’altra banda, l'organització considera que hi ha dos altres casos sospitosos, entre ells un ciutadà dels Estats Units que, segons el Departament de Salut estatunidenc, ha donat un resultat “lleument positiu”. L’OMS indica que està a l’espera d’una “confirmació” addicional en aquest cas perquè el resultat del laboratori “no ha estat concloent”. 

Tanmateix, el cap de la Unitat d’Epidemiologia de l’OMS, Olivier Le Polain, ha advertit que “podem veure casos en els pròxims dies o la pròxima setmana, i per això hem de mantenir-nos vigilants”. El període d'incubació del virus pot arribar a les sis setmanes, però tres setmanes és la mitjana de temps que transcorre entre la infecció i els primers símptomes, ha explicat.

Tot un èxit

La ministra de Sanitat, Mónica García, ha descrit l’operatiu com un “èxit del concepte de la salut global”. D'altra banda, García ha ressaltat que, en el cas dels catorze espanyols que estan passant la quarantena a l'Hospital Gómez Ulla de Madrid, tots es troben “bé” i que durant la jornada es tindran els resultats de les PCR que se'ls ha fet. També ha comentat que segons passin els dies podrien anar apareixent persones que estaven al creuer i que comencin a presentar símptomes i PCR positives, per la qual cosa ha posat especial èmfasi que s'estan prenent “totes les precaucions” i tots els “mecanismes de seguretat” necessaris.

“Quan parlo d'èxit, parlo de l'èxit de l'operació internacional per no només salvaguardar la salut dels passatgers, sinó també per salvaguardar la salut pública mundial. Això és un èxit”, ha afirmat. D’altra banda, el Ministeri de Sanitat ha anunciat que la primera anàlisi genètica de l’hantavirus han confirmat que la variant present al creuer és la dels Andes —ja coneguda— i ha descartat mutacions rellevants.

De les 149 persones que hi havia a bord de l’Hondius durant la seva travessia per l’Atlàntic amb destinació final als Països Baixos, només 26 arribaran a la destinació final, on està prevista la desinfecció del vaixell. Aquest dilluns encara faltava, aleshores, el desembarcament de 27 dels passatgers que encara estan al vaixell. Tot i que en un inici estava previst que se seguís el mateix protocol que es va seguir amb les evacuacions de diumenge, amb el trasllat des de l’embarcació fondejant al port cap a l’aeroport, la Capitania Marítima ha indicat que l’Hondius atracarà al port de Granadilla de Abona per acabar el procés d’evacuació dels passatgers. Un cop finalitzat el procés, el vaixell ha salpat cap a la seva destinació a les 19 hores de les Canàries. 

La pacient del Clínic, asimptomàtica

A Barcelona, continua en observació dins de la unitat d’aïllament de l’Hospital Clínic una dona després d’haver estat identificada com a contacte d’un cas d’hantavirus en un vol internacional. La pacient continua asimptomàtica i en bon estat general després de donar negatiu en la primera prova PCR que li han fet aquest dissabte. El cap del Servei de Salut Internacional del Clínic, José Muñoz, ha informat que el pròxim dissabte se li farà una segona prova PCR, tal com marca el protocol, i ha volgut transmetre un missatge de tranquil·litat a la població. “L’hem visitat avui. Es troba bé, està asimptomàtica completament i seguim els protocols marcats” de salut pública, ha especificat Muñoz, que ha dit que la pacient pot fer vida normal en l’espai de confinament. Preguntat si en cas de donar positiu en algun moment seria traslladada a l'Hospital Gómez Ulla de Madrid, ha dit que és una decisió que “no la prendrà” el Clínic, però ha dit que el centre té les mesures necessàries i està preparat per diagnosticar i tractar.