Gran avenç d'investigadors catalans contra els bacteris resistents als antibiòtics. La cosa és que un estudi de l'Hospital del Mar i d'investigadors del seu centre de recerca pot obrir una nova via per disposar d'eines contra els bacteris resistents als antibiòtics, segons ha anunciat el mateix centre aquest dimarts. El treball ha estat publicat a la revista International Journal of Antimicrobial Agents i ha avaluat l'eficàcia d'una nova combinació de fàrmacs per tractar la infecció per Pseudomonas aeruginosa resistent, un dels bacteris més habituals als hospitals.
Els investigadors s'han centrat en la capacitat de la molècula apotransferrina per negar al bacteri el ferro que necessita per completar el seu cicle vital, créixer i reproduir-se. Ho han fet en tant en solitari com en combinació amb antibiòtics relativament nous, com és el ceftolozano/tazobactam. Si bé es tracta de fàrmacs que fa menys de deu anys que es comercialitzen, ja hi ha un 30% d'infeccions per Pseudomonas aeruginosa que han generat resistència a aquest tractament.
Molècula no antibiòtica
"El que hem vist és que l'ús de l'apotransferrina reforça l'acció de l'antibiòtic", explica Milagro Montero, cap de secció del Servei de Malalties Infeccioses de l'Hospital del Mar i investigadora del seu centre de recerca. Per fer-ho, els investigadors han comptat amb mostres de Pseudomonas aeruginosa de pacients reals de nou hospitals de l'Estat i han comprovat l'eficàcia tant de la molècula sola com en combinació amb antibiòtics. La conclusió? La millor opció és administrar-la en companyia de l'antibiòtic ceftolozano/tazobactam, ja que l'apotransferrina sola no era útil per reduir les concentracions bacterianes.
L'èxit es deu a la capacitat de l'apotransferrina per segrestar el ferro que els bacteris necessiten. A més, el fet de no ser un antibiòtic referma l'aposta per aquest abordatge. "És un camí obligat, ja que el fracàs dels antibiòtics és paral·lel a la seva comercialització. La capacitat dels bacteris de generar resistència als antibiòtics és paral·lela a la utilització d'aquests fàrmacs", indica Montero.
Un tractament segur
Com que l'apotransferrina ja es fa servir per tractar altres patologies en l'àmbit de l'hematologia, la neurologia i l'oftalmologia, s'en coneixen les dosis segures per als pacients, cosa que fa que els investigadors defensin la seguretat del seu ús en el camp de les infeccions. "Ens hem assegurat que la concentració que es faci servir d'apotransferrina sigui la que es fa servir en l'àmbit clínic en altres patologies, amb estudis previs de seguretat que avalen la concentració que hem fet servir, conclou Sandra Domene-Ochoa, investigadora de l'Institut de Recerca de l'Hospital del Mar.
És el primer cop que s'analitza l'aplicació d'aquesta molècula contra bacteris resistents als antibiòtics. Ara, la intenció de l'equip és plantejar-se en un futur la possibilitat d'un assaig clínic amb pacients reals per certificar els resultats obtinguts i obrir la porta al seu ús com a nova estratègia terapèutica. L'estudi ha comptat amb la col·laboració de l'Hospital Son Espases, de Palma; del Laboratori de Referència de Catalunya, integrat a la xarxa dibi; i d'investigadors de l'àrea de Malalties Infeccioses del CIBER (CIBERINFEC).