L'emergència sanitària declarada per l'expansió del Covid-19 ha canviat la nostra forma de vida i la nostra rutina diària de la nit al dia. El més cridaner és que, a causa de l'estat d'alarma, hem de quedar-nos a casa con més temps millor. L'activitat educativa a les escoles s'ha paralitzat. Nens i nenes passen a casa tot el dia, malgrat que molts pares i mares han de sortir per treballar, o proven de compaginar la cura de la llar i el teletreball. En aquesta situació anòmala i difícil, quedem-nos amb la part positiva: disposem d'un temps molt valuós per estar amb els fills i filles.

Al llarg del dia, i en col·laboració amb els i les mestres dels nostres fills i filles, podem donar-los incomptables oportunitats d'aprenentatge, tant formals com informals. Proposem alguns consells per organitzar la rutina a casa i treure-li partit educatiu a la situació a través de l'aprenentatge, el lleure i l'activitat física:

  1. Limitar el temps que nens i les nenes passen davant les pantalles (televisió, tauletes, portàtils, mòbils). Malgrat que és un recurs que agrada molt a la canalla, siguem conscients que existeixen moltes altres activitats per fer al llarg del dia. Suggerim pactar un límit de temps d'ús, similar al que poden tenir pel cap de setmana.

  2. Investigar i utilitzar aplicacions mòbils i llocs web de valor educatiu. Alguns exemples: Google Earth, Google Sky, visites virtuals a museus, etc. Existeixen també webs que recullen contes i jocs interactius, molts d'ells oficials (Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya, Ministeri d'Educació i Formació Professional, Junta d'Andalusia i altres agències públiques que ofereixen nombrosos recursos educatius).

  3. Posar-nos en contacte, aprofitant els mitjans tecnològics, amb familiars, amb amics i amigues de l'escola. I si fos possible també amb el mestre/a - tutor/a. En situacions d'aïllament, resulta especialment important buscar ocasions per cuidar els vincles afectius i socialitzar.

  4. Compartir temps en família. Recordar moments viscuts mirant fotos i vídeos familiars, fer àlbums digitals… També és interessant conèixer i compartir objectes del passat de caràcter general (antiguitats, objectes, monedes, segells, etc.). Així mateix, es poden fer activitats vinculades al medi natural des de casa, com observar aus i ocells des de la finestra o la terrassa si és possible.

  5. Participar en les tasques de la llar, responsabilitzant-se sobretot de les "seves coses" (l'habitació, les joguines, la roba, etc.). És especialment motivador per la mainada col·laborar a la cuina, investigant noves receptes o netejant els estris que s'han fet servir.

  6. Temps de joc. Incloent-hi jocs de taula, jocs tradicionals (xapes, endevinalles, paraules encadenades, telèfon avariat, etc.), jocs de construcció, jocs de pistes amagades per casa, trencaclosques, fet i amagar, etc. També és moment idoni per treure aquestes joguines regalades a les que se'ls hi ha dedicat poc temps.

  7. Sessió esportiva en família. És molt important per a la canalla dedicar una estona al dia a l'exercici, sobretot en una situació sedentària. Existeixen multitud de vídeos i propostes divertides per moure's a casa, sense necessitat de grans espais.

  8. Fer manualitats i altres activitats que fomentin l'aprenentatge a través de l'acció: papiroflèxia, dibuixos amb diferents tècniques, modelatge amb plastilina o argila, confeccionar braçalets amb grans de vidre…

  9. Llegir llibres. És una oportunitat perfecta per dedicar-nos a la lectura de llibres i contes infantils que tenen massa temps a la prestatgeria sense que no se'ls miri ningú. Si és possible, recomanem llegir en família, uns als altres, fins i tot teatralitzar el contingut del conte, o representar-lo fent mímica. També podem convocar assemblees per reflexionar sobre el contingut del conte o respondre a preguntes que ens sorgeixin després de la lectura.

  10. Escriure un diari. Per treballar les habilitats lectoescriptores, podem dedicar un moment abans d'anar al llit a recapitular i ser conscients de tot el que ha passat aquell dia, posant especial èmfasi en coses positives i en el que fa que aquell dia hagi estat diferent de l'anterior.

  11. Col·laborar amb iniciatives socials. A través dels mitjans de comunicació i xarxes socials, es proposen variades iniciatives per contribuir a fer més suportable aquest temps de confinament a casa: cartes a malalts o ancians, dibuixos d'ànim, aplaudiments al personal sanitari, etc. És bo que els nens i nenes desenvolupin la consciència col·lectiva i el sentit de pertinença a la seva comunitat.

  12. L'avorriment és positiu. Disposar de temps lliure, sense dedicar-lo a cap activitat planificada, contribueix al desenvolupament de la creativitat i la imaginació de la mainada.

En definitiva, aquest tsunami social que vivim impacta en la infantesa. Des de la nostra acció d'adults podem presentar un model òptim per a la gestió emocional de la incertesa i la por, de manera que en surtin enfortits i els serveixi per créixer com a éssers autònoms cada cop més resilients.

Rosario Mérida Serrano, Catedràtica de Didàctica i Organització Escolar; Adrián García Peno, Grup d'investigació Infantesa, Ciutadania i Democràcia; Elena González Alfaya, Professora de l'Àrea de Didàctica i Organització Escolar; Julia Rodríguez-Carrillo, Contractada predoctoral FPU en el Departament d'Educació; María de los Ángeles Olivares García, Professora de l'Àrea de Didàctica i Organització Escolar i Miguel Muñoz Moya, Doctorand del projecte Área de Didàctica i Organització Escolar, Departament d'Educació. Universitat de Còrdova. Article publicat originalment a The Conversation.