El 2020 i la pandèmia del coronavirus han fet que enguany hagi estat farcit de desafiaments. Ara, amb les vacunes han sorgit altres reptes, com per exemple, el de la logística o del transport. Com s'enviaran les vacunes? 

Hi ha una empresa que està fent algun experiment per intentar treure l'entrellat d'aquesta pregunta. Es tracta de Thermo King que va provocar una 'petita' revolució en el transport d'aliments a una temperatura controlada abans de la Segona Guerra Mundial i que està ara treballant al costat de farmacèutiques, governs i empreses per intentar trobar una solució per a les baixes temperatures que requereixen algunes de les vacunes mentre són transportades a clíniques i hospitals, segons detalla la CNN. Per intentar que això sigui possible, s'han reelaborat contenidors que normalment es fan servir per transportar tonyina fresca al Japó, que requereix unes condicions similars. 

superfreezer thermo king

Exemple del contenidor que podria transportar la vacuna per al coronavirus / Thermo King

"Vam agafar aquest producte i l'hem modificat", explicava a la CNN el president de Thermo King Europe, Orient Mitjà i Àfrica, Francesco Incalza.

La tonyina s'ha d'emmagatzemar a uns 60 graus sota zero per mantenir-ne la qualitat i la tonalitat vermella. Pfizer s'ha de mantenir a uns 70 graus sota zero, fet que podria veure en aquests contenidors una solució davant els problemes de transport que han rodejat també aquesta vacuna. 

Precisament per això, l'empresa ha hagut de fer alguns canvis, com per exemple, ajustar el sistema de refrigeració per poder-se refredar encara més, s'insisteix a l'article. Ara per ara, cada contenidor pot transportar unes 300.000 dosis de vacuna en països occidentals. Caldrà veure si aquests contenidors seran també una solució per a poder transportar-ho a diferents països, on no hi ha les condicions econòmiques necessàries per aconseguir preservar la vacuna a aquestes temperatures tan baixes. 

    Les temperatures

    La vacuna Pfizer és la primera vacuna aprovada que fa servir tecnologia ARNm, que implica la transmissió d'instruccions, popularment parlant, perquè el cos pugui desencadenar una resposta immunitària al virus. L'Administració de Drogues i Aliments (FDA, per les seves sigles en anglès) ha autoritzat aquesta setmana la vacuna Pfizer i BioNTech per al seu ús d'emergència i el Regne Unit va començar aquesta mateixa setmana una campanya de vacunació. El Canadà, per altra banda, va donar llum verda per al seu ús el dimecres. 

    Moderna fa servir la mateixa tecnologia que la de Pfizer, però no necessita ser emmagatzemada a una temperatura tan baixa, de fet, en té prou amb 20 graus sota zero, fet que en un primer moment, va representar un avantatge significatiu respecte a la de Pfizer. 

    Què passa amb els països 'pobres'

    Els països rics estan acumulant i acaparant dosis de vacunes anti-Covid i les persones que viuen en països pobres hi perdran, exposen des de l'aliança People's Vaccine Alliance. De fet, sense anar més lluny detallen que en gairebé 70 països d'ingressos baixos només es podrà vacunar una de cada deu persones. 

    La People's Vaccine Alliance, que inclou en la seva xarxa d'organitzacions Amnistia Internacional, Oxfam i Global Justice Now, explicava fa uns dies que les farmacèutiques haurien de compartir la seva tecnologia per assegurar-se que es produiran dosis suficients. L'aliança exposa que els països 'rics' han comprat dosis suficients per vacunar a la seva població tres vegades si totes les vacunes estan aprovades per al seu ús. De fet, el Canadà ha demanat prou vacunes per protegir els seus ciutadans cinc vegades. Així, tot i que els països 'rics' representen el 14% de la població mundial, han comprat fins al 53% de totes les vacunes més prometedores.  

    En aquesta mateixa línia, Europa s'hauria assegurat ja unes 2.000 milions de dosis de vacunes anti-Covid, segons EfeAixò vol dir que, a priori, i si les autoritats sanitàries aproven els prototips i la immunització d'una persona requereix dues dosis, a la UE hi haurà dosis per vacunar el doble de la seva població d'uns 447 milions de persones.

     

    Imatge principal: contenidors utilitzats per al transport de mercaderies / Unsplash