La revista científica NEJM Catalyst -publicació nord-americana líder del grup NEJM (New England Journal of Medicine)-, avala els resultats en salut, eficàcia i satisfacció del Circuit d'Urgència Digital dels hospitals de Quirónsalud integrats al Sermas a l'article 'Aprofitament de la telemedicina per reduir esperes els Serveis d'Urgències: el Circuit d'Urgència Digital de Quirónsalud'.

Quirónsalud va explicar que el "notable" augment registrat en la demanda i ús dels serveis d'Urgencias durant l'última dècada ha impactat negativament tant en la recerca d'atenció sanitària i experiència per part dels pacients, com a la pràctica diària i desenvolupament professional dels metges. "Aquesta situació afecta molts països, entre ells Espanya, on les llistes d'espera per a una consulta i una intervenció quirúrgica, la falta de recursos destinats a Atenció Primària i la creixent prevalença de malalties cròniques han obligat molts pacients a buscar una alternativa d'atenció en les Urgències Hospitalàries".

Més concretament, els serveis d'Urgències dels hospitals de Quirónsalud integrats a la xarxa pública madrilenya (Sermas) -els hospitals universitaris Fundació Jiménez Díaz, Rei Joan Carles, Infanta Elena i General Villalba, les àrees de referència del qual sumen al voltant d'un milió d'habitants- van atendre conjuntament a prop de 623.000 pacients el 2022 (un 13,6% més que en el seu màxim històric, el de 2019), corresponent més d'un 75% de les visites a processos crònics i menys emergents, classificats com 4 o 5 en l'escala Manchester -nivells de situació menys emergents en aquest sistema homologat de categorització de risc clínic i priorització de pacients.

Per fer front a aquest repte assistencial amb alternatives "innovadores" que permetessin modular i atendre aquesta creixent demanda mantenint l'excel·lència en l'oferta assistencial, el març de 2021, la Unitat d'Innovació Clínica i Organitzativa (UICO) d'aquesta xarxa assistencial va posar en marxa el seu Circuit d'Urgència Digital, que utilitza la telemedicina per atendre amb eficàcia, agilitat i satisfacció, tant per als pacients com per als professionals mèdics, i a través de dues possibles vies d'entrada (trucada des de fora de l'hospital o de videotrucada des del centre), els processos crònics i menys emergents pels quals els pacients van a les urgències hospitalàries.

Amb aquesta estratègia "el nostre objectiu era reduir el nombre de visites a les Urgències Hospitalàries potencialment innecessàries, així com els temps d'espera i la càrrega clínica en elles, mesurant la taxa d'ocupació, el nombre de pacients atesos per hora i la durada mitjana de l'estada en aquests serveis, entre altres paràmetres," explica el doctor Jorge Short, subdirector mèdic de la Fundació Jiménez Díaz i promotor de la iniciativa.

Les dades

Dos anys i mig després de la seva implementació, fins al mes de juliol i amb una experiència de més de 60.000 pacients que han volgut ser atesos a través d'aquest circuit, els seus resultats en salut, eficàcia i satisfacció, de pacients i professionals, confirmen el seu èxit. Així ho assenyala l'article 'Aprofitament de la telemedicina per reduir esperes els Serveis d'Urgències: el Circuit d'Urgència Digital de Quirónsalud', que està firmat pel doctor Short i els doctors Javier Arcos, Raúl Córdoba i Lorena Carabias, director mèdic, cap de la Unitat de Limfomes, i metge del Servei d'Urgències i de l'esmentat circuit, respectivament, de la Fundació Jiménez Díaz; així com per Juan Antonio Álvaro de la Parra, director general d'Operacions de Quirónsalud; Marta del Olmo, gerent dels hospitals Rei Joan Carles, Infanta Elena i General de Villalba i directora d'Experiència de Pacient en aquests tres centres i la Fundació Jiménez Díaz; Àngel Blanco,director d'Organització, Processos i TICs de Quirónsalud; i Álvaro Gómez de Meana, del mateix departament; tots ells, a més, membres de l'UICO.

Des de la seva posada en marxa, el circuit ha atès a entre el 14 i el 16% dels pacients de les Urgències Hospitalàries d'aquesta xarxa assistencial, evitant més de 7.360 visites innecessàries a aquests serveis i reduint en 59 minuts la durada total de l'estada en els mateixos de tots els pacients, incloent tant els valorats de forma convencional com a través d'aquesta iniciativa. Una alternativa rebuda "molt positivament" pels seus usuaris, ja que l'han acceptat en més del 95% dels casos i valorat majoritàriament amb un "nivell de satisfacció molt alt (mesurat per NPS, Net Promoter Score, eina que mesura la satisfacció i fidelitat dels pacients a l'hospital o servei basant-se en les recomanacions), superior en molts casos a l'obtingut en les atencions presencials", assevera el doctor Short.

També des del punt de vista clínic, els resultats parlen per si sols -continua el també coordinador d'Urgències d'aquesta xarxa hospitalària-, ja que la taxa de reingrés en el servei en les següents 72 hores de l'atenció a través d'aquest circuit, tant per trucada com per videotrucada, és inferior a l'1%, "la qual cosa confirma que el projecte és una alternativa segura per proporcionar als pacients convenientment seleccionats una atenció de qualitat en Urgències"; i en el 85% dels casos els pacients van ser atesos en els primers 30 minuts després de la tria.