Fins a un 13% dels casos d'Alzheimer a escala mundial podrien estar relacionats amb la manca d'activitat física, segons una recerca publicada a la revista Alzheimer's & Dementia. L’estudi subratlla la importància de promoure l’exercici entre adults d’edat mitjana, ja que incrementar el nivell d’activitat entre els 45 i els 65 anys podria reduir el risc de desenvolupar la malaltia. Al contrari, el sedentarisme es considera perjudicial per a la salut cerebral. L’estudi ha estat elaborat per ISGlobal i el Barcelonaβeta Brain Research Center (BBRC), vinculat a la Fundació Pasqual Maragall.

Tot i que ja s’ha explorat com l’activitat física afavoreix la salut cardiovascular i mental, noves evidències indiquen que també pot tenir un efecte directe sobre els mecanismes cerebrals implicats en l’Alzheimer. En aquest treball concret, es van seguir durant quatre anys 337 persones de mitjana edat amb antecedents familiars de la malaltia. Mitjançant qüestionaris sobre activitat física i proves de neuroimatge, es va analitzar com els canvis en l’exercici afectaven l’estructura i el funcionament del cervell.

Els participants es van dividir en tres grups: actius (complien les recomanacions de l’OMS), moderadament actius (amb nivells inferiors) i sedentaris (sense cap activitat física). L'estudi va concloure que les persones que van augmentar la seva activitat fins a assolir els nivells recomanats per l’OMS van presentar menys acumulació de beta amiloide al cervell, una proteïna associada a la interrupció de la comunicació neuronal i vinculada a l’Alzheimer. A més, aquest efecte sembla "dosi-dependent", és a dir, com més activitat física, més baixa la càrrega d’amiloide.

També es va observar que els participants actius tenien un major gruix cortical en àrees del cervell clau per a la memòria, com les regions temporals medials. Segons els investigadors, la reducció del gruix cortical en aquestes zones pot ser un dels primers senyals de neurodegeneració.

Augment progressiu de l'activitat física

Finalment, els autors remarquen que el benefici sembla estar més relacionat amb l’augment progressiu de l’activitat física al llarg del temps que no pas amb el fet de complir estrictament les pautes de l’OMS. Fins i tot les persones que no arribaven al mínim recomanat, però que es movien, mostraven millores respecte als sedentaris, fet que reforça la idea que qualsevol quantitat d’exercici, per petita que sigui, pot ser positiva per a la salut del cervell.

Un medicament contra l'Alzheimer?

Cal recordar, a més, que la Comissió Europea va aprovar fa 15 dies el Lecanemab (Leqembi), el primer fàrmac autoritzat a la Unió Europea per al tractament de la malaltia d'Alzheimer i que és capaç de frenar alguns símptomes en les primeres fases de la patologia. La decisió d'Europa arriba després que el passat mes de novembre l'Agència Europea de Medicaments (EMA) en donés el vistiplau. El fàrmac, segons la comissió, ha de servir "per al tractament del deteriorament cognitiu lleu en les primeres etapes de l'Alzheimer i sota estrictes condicions". 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!