La televisió suïssa SRF ha apuntat que es podria posar en marxa un projecte alternatiu al Midcat per interconnectar la xarxa gasística catalana amb la resta d'Europa, i que seria des de Barcelona a Itàlia per sota el mar, davant la negativa del govern francès a connectar el gasoducte que ara finalitza a Hostalric (La Selva). Segons la televisió suïssa, el projecte seria construir un gasoducte des de Barcelona fins a la ciutat portuària italiana de Livorno (Toscana). 

Segons l'SRF, aquest projecte tindria un cost de gairebé 3.000 milions d'euros. I precisa que ara com ara és només una declaració d'intencions, i està pendent un estudi de viabilitat. Afegeix que l'Estat espanyol compra actualment gas als EUA, Algèria, Nigèria i Qatar, i des de fa temps té terminals i instal·lacions d'emmagatzematge a tot el país. "Podrien cobrir un terç de les necessitats de la UE, però no hi ha canalitzacions interconnectades", resumeix.

La televisió suïssa recorda que, davant de la crisi energètica, especialment dura a Alemanya pel tall del gas rus, el canceller Olaf Scholz va apostar aquest estiu per acabar l'enllaç del Midcat entre Hostalric i la xarxa francesa, que suposaria una inversió de 300 milions d'euros. El president espanyol, Pedro Sánchez, va recollir el guant i també va aportar per aquesta via, i recorda com la ministra de Medi Ambient, Teresa Ribera, la part catalana del gasoducte es podria enllestir en vuit o nou mesos. Però el canceller alemany i el president espanyol van topar amb la negativa del president francès, Emmanuel Macron

Projecte del Midcat SRF
Projecte del Midcat segons l'SRF

"El gasoducte Midcat s'ha inclòs al programa RePower-EU i s'hi ha promès part del finançament. A França, però, hi ha menys pressa. El president Emmanuel Macron considera que Midcat és massa car i poc ecològic, va dir a principis de setembre. Espanya, però, sospita: França -que des de fa anys ven amb èxit energia nuclear- juga amb el temps, vol frenar la península Ibèrica, vol fer-se càrrec del seu negoci energètic en comptes de ser un mer país de trànsit", indica.

Davant d'aquesta situació, la Comissió Europea va evitar al setembre donar suport a Espanya en la defensa del projecte del gasoducte Midcat per unir la península Ibèrica amb la resta de la UE a través dels Pirineus i va demanar més dades per avaluar la viabilitat de la iniciativa, hores després que el president de França rebutgés del tot rellançar aquest projecte. "No podem donar una posició específica en aquest moment, cal que els Estats membres i els promotors avancin en l'anàlisi sobre les possibilitats de viabilitat del projecte i aleshores estarem en posició de donar la nostra opinió sobre un projecte precís", va indicar el portaveu d'Energia de l'Executiu comunitari, Tim McPhie, en una roda de premsa a Brussel·les.