Societat Civil Catalana (SCC) ha presentat aquest dilluns una enquesta elaborada per GAD3 de la qual es desprèn que el model d'immersió lingüística que proposa la Generalitat de Catalunya només té el suport d'un 9 per cent dels catalans davant una majoria que demana un model d'ensenyament que garanteixi el trilingüisme. Els resultats són sorprenents perquè no coincideixen amb cap d'anterior.

Els resultats de l'estudi de l'entitat espanyolista han estat explicats en roda de premsa al Senat per la consultora de GAD3 Itziar Francín, que ha estat acompanyada pel president de SCC, Fernando Costa, la presidenta d'Asamblea para una Escuela Bilingüe, Ana Losada, i amb el suport pel Grup Parlamentari Popular.

Els principals resultats de l'estudi recullen que si se'ls pregunta per com ha de ser l'idioma en l'ensenyament, la majoria (53,5%) creu que ha d'instal·lar-se un sistema trilingüe amb proporcions variables de castellà, català i anglès i el segueix un 21,4% que pensa que hi ha d'haver un bilingüisme equitatiu (català i castellà en proporcions semblants).

L'estudi ha estat realitzat entre el 30 de novembre i el 9 de desembre a una mostra formada per 1.002 persones residents en Catalunya per via telefònica. A més, ha deixat clar que "les persones a qui se'ls pregunta mai menteixen".

Costa ha insistit que aquesta enquesta revela que la "veu del nacionalisme no expressa bé el que volen els catalans". Així s'ha referit a un altre resultat com que el 59,9% dels enquestats creu que la primera llengua de contacte educatiu dels nens a les escoles públiques i concertades de Catalunya, hauria de ser la llengua familiar dels pares, ja sigui català o castellà.

També s'han sotmès a sondeig altres afirmacions com la necessitat que per reforçar el currículum de l'estudiant, a nivell internacional, seria convenient una prova de nivell d'espanyol comú a nivell estatal al final de ESO. Sobre aquesta qüestió s'han mostrat molt d'acord un 61,1 per cent de la mostra.

En aquest sentit, Losada ha criticat que la prova final a la qual se sotmeten els alumnes d'ESO i que avalua el seu nivell de castellà és elaborada per la Generalitat. "Els drets no s'avaluen en un examen", ha prosseguit, per després posar en qüestió el que hi ha darrere d'aquestes enquestes. "Hi ha tantes evidències que aquest debat s'ha d'obrir d'una forma serena", ha emfatitzat.

L'enquesta també revela que el 80 per cent no considera que existeixi discriminació per raó de llengua a Catalunya i que un 60 per cent pensa que l'actual model lingüístic no perjudica la vida personal o laboral. També se n'extreu que el 82 per cent no creu que s'hagi de multar establiments per no retolar en català.

Costa ha comentat que aquest resultat sobre la discriminació és una mostra de la transparència dels resultats, però ha insistit que un 20 per cent significa que dos milions de persones se senten discriminades per motius lingüístics.

Sentència del TSJC

"Aquesta enquesta demostra que els catalans majoritàriament coincideixen amb els tribunals i amb la Constitució. Això és molt important perquè el Govern sempre diu parlar en part d'una part de Catalunya i aquesta vegada ni això, parlen en nom d'ells", ha postil·lat Losada després de l'exposició dels resultats.

Així, ha afegit que la realitat d'avui que hi ha "una sentència clara" que parla sobre com el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya aclareix que "la Generalitat està excloent el castellà de l'escola".

En aquesta clau, ha fet una crida al govern central perquè demani que s'apliqui la sentència del Tribunal Superior, així com aquesta enquesta, i s'inclogui l'espanyol com a llengua vehicular. "Hi ha prou elements perquè el govern espanyol reaccioni", ha remarcat.

Costa ha manifestat que "allò que la Generalitat presenta com un atac a l'escola catalana, que és un 25 per cent d'espanyol, en realitat la majoria de catalans considera que és insuficient". "No volem que el trilingüisme sigui un privilegi d'elits, sinó que sigui un dret de tots els catalans", ha afegit per després demanar que cap llengua no sigui tractada com a estrangera.