Els advocats del president a l'exili, Carles Puigdemont, i del conseller Toni Comín estan fent arribar les conclusions de l'advocat general de la UE, Maciej Szpunar, sobre la condició d'europarlamentari i la immunitat d'Oriol Junqueras a tots els òrgans jurisdiccionals en què els dos polítics tenen oberts procediments, inclosos al jutge i al fiscal belga que estan estudiant l'euroordre dictada pel jutge Pablo Llarena.
La contundència de l'advocat general de la UE no deixa marge al dubte. Els eurodiputats ho són des del moment en què són escollits a les urnes i es proclamen els resultats. L'argument esgrimit per l'Estat que a Espanya, a més, han d'acatar la Constitució com a pas previ no és acceptable perquè, segons recorda Szpunar, els eurodiputats s'elegeixen per sufragi directe i són els ciutadans els que escullen els diputats i "la seva decisió, expressada en el vot, no està subjecta a cap validació o confirmació".
La conclusió de l'advocat de la UE conté autèntiques bombes de profunditat contra el posicionament del govern espanyol. "Impedir que qui ha estat legalment electe per a un càrrec públic presti la promesa o jurament exigit per assumir el càrrec és un mètode perfecte per privar-li de càrrec en qüestió", arriba a argumentar.
Del parer de l'advocat general es desprèn clarament que tant Junqueras com Puigdemont i Comín haurien adquirit la condició d'eurodiputats en el moment en què es van proclamar els resultats i, en conseqüència, també la immunitat que se'n deriva, i que igualment cobrirà en breus setmanes la consellera Clara Ponsatí, que ocuparà un dels escons que quedaran lliures arran de la marxa dels eurodiputats britànics un cop sigui efectiu el Brexit.
Durant el seu mandat com a eurodiputats haurien de tenir immunitat tant en el seu propi territori nacional, com en el de qualsevol altre país de la UE, davant de qualsevol "mesura de detenció i a tota actuació judicial". No només això, un cop membres del Parlament Europeu, el seu mandat està regulat pel Dret de la Unió, el qual els Estats membres no poden revocar o limitar sense una habilitació expressa. "L'Acta de 1976 no permet a un Estat membre suspendre per cap raó el mandat d'un membre del Parlament ni les prerrogatives que aquest porta amb ell", assegura l'advocat general. Només el Parlament pot arrabassar a l'europarlamentari aquesta condició. Per tant, per aixecar la immunitat de Puigdemont s'hauria de sotmetre a la consideració de la Cambra un suplicatori.
Això és així, fins que acaba el període de sessions, que s'allarga els cinc anys de la legislatura, i garanteix la llibertat de moviments del diputat per tots els Estats de la UE, començant per l'acte mateix d'assumpció de l'escó: "Les autoritats nacionals de l'Estat membre en què el diputat en qüestió ha resultat electe estan obligades a abstenir-se d'adoptar qualsevol mesura que pugui obstaculitzar aquests tràmits i suspendre les mesures que ja estiguin en curs, tret que hagi obtingut la suspensió de la immunitat pel Parlament".
La conclusió sense embuts de l'advocat general, que acostuma a determinar la decisió final del TJUE, és que els polítics exiliats no només haurien de poder entrar a l'Estat espanyol i moure's amb llibertat per qualsevol país de la UE sinó que no podrien ser ni detinguts ni processats sense autorització del Parlament Europeu.
Renunciar al Parlament
En el cas de Puigdemont i Comín, però, l'adquisició de la condició de diputats de l'Eurocambra els obligaria a renunciar a l'acta de diputats al Parlament de Catalunya, la qual cosa impediria al president a l'exili ser restituït al capdavant del Govern català, atès que només poden optar a la presidència de la Generalitat els diputats de la Cambra catalana.
La sentència definitiva del Tribunal de Justícia de la Unió Europea s'hauria de conèixer en breu. En qualsevol cas, només la contundència de les conclusions de l'advocat general podrien ser suficient, a parer dels advocats de Puigdemont, per provocar moviments en els múltiples fronts oberts que mantenen els polítics exiliats. No és el cas, però, del Tribunal Suprem, que avui mateix ha fet públic que manté les ordres de detenció nacional contra els dos polítics.
Comentaris (73)
Ninin
Fa 20 dies
Em cag* en puki.mon. Espero que aquest co.vard pagui tot el que ha fet, s'hauria de podrir a la presó i que no torni a sortir en llibertat. I la seva dona de retorn a Ro.mania.!!!!💃🏿💃🏿💃🏿💃🏿💃🏿💃🏿💃🏿💃🏿💃🏿💃🏿
| Denunciar comentari
The Real Inquisicion & Fake Spain (Global)
Fa 21 dies
Ja no serveix de res. Ni boicot, ni apallissar, ni presó, ni atemptats, ni promeses incomplertes, ni difamacions, ni real inquisicion spain, ni patranyes, ni CNI, esteu finiquitats ñor*ds. No teniu prestigi, ni dignitat, ni credibilitat. Esteu enquistats i caducats. Ni un pas enrera! Tossuts, dempeus i ingovernables!! Seguim catalans valents i endevant! ||*||
| Denunciar comentari
Jcmd
Fa 21 dies
Suponiendo que la decís del TSJE, fuese en consonancia con el abogado europeo, y tuviese inmunidad, automáticamente, el gobierno español, solicitaría la anulación de la inmunidad y su entrega a la justicia europea. En el Parlamento europeo, entre populares, socialistas, liberales y derecha extrema, hay una inmensa mayoría. Votarían a favor de la inmunidad. Cada día este tipejo tiene menos salida.
| Denunciar comentari
Visca Carles Puigdemont, el President de tots els catalans!
Fa 21 dies
De mica en mica President! Europa fara justicia. Tots amb tu, mai mes callarem. Dempeus i persistents, Guanyarem! Visca la Terra, la Justicia i la Llibertat! Ni un pas enrere!! ✊🏼
| Denunciar comentari
Tots som Tsunami. Tots som CDR. Tots som gent de Pau.
Fa 21 dies
I ja esta fent Xup Xup l'escudella catalana a Europa, aviat mejarem carn d'olla i galets tots els europeus i els catalans. A ñor*dor que es fotin el cocido castellano medieval ben podrit de fa segles. Ja no ens obligaran mai mes a endrepar tanta represió i violencia catalanofoba. Aixo s'esta acabant. Tots dempeus, ferms i ingovernables. Ni un pas enrere! Tots som Tsunami, tots som CDRs. ||*||
| Denunciar comentari
Jean
Fa 21 dies
Amigo, leyendo tu comentario veo el posicionamiento del Estado Español en este asunto, así que mejor mirarse al espejo y ver la viga que hay en el ojo de uno...
| Denunciar comentari
En este caso el TS no debe ceder ni un ápice.
Fa 21 dies
Que venga, que venga.. .
| Denunciar comentari
espanya fa fàstic
Fa 21 dies
Encara que tingui garantits tots els drets del món, el President Puigdemont faria bé de no oblidar mai que el Regne d'Espanya no és un Estat de dret sinó un Estat fonamentalista i amant de la calç viva.
| Denunciar comentari
pep
Fa 21 dies
Culto al líder; mixtificación de la historia; negación de la realidad; enemigo secular a quien perseguir; una bandera que lo oculta todo; clasismo de pertenencia, esas son las “virtudes” del nacional separatismo a las que ahora podemos añadir la violencia justificada
| Denunciar comentari
Ridicul
Fa 21 dies
El ridicul espanyol a l exterior es de vergonya aliena. La Turquia del est vaja, o molt pitjor. Penos.
| Denunciar comentari