El projecte de pressupostos de la Generalitat afronta un escenari parlamentari incert després que PP, Vox, CUP i Aliança Catalana (AC) hagin registrat esmenes a la totalitat als comptes del Govern. La iniciativa se suma a les presentades aquest dilluns per Junts per Catalunya i aquest dimarts per Esquerra Republicana de Catalunya (ERC), deixant l’Executiu en una situació d’aïllament polític amb el suport explícit només dels sis diputats dels Comuns. Els republicans, però, segueixen en contacte amb l'executiu de Salvador Illa i la Moncloa, de qui esperen "gestos" per avançar en la recaptació del 100% de l'IRPF per a la Generalitat de Catalunya. Concretament, tenen fins al 20 de març, dia del debat a la totalitat, per decidir si retiren, o no, la seva esmena a la totalitat. 

El PP denuncia “teatre” entre PSC i ERC

El portaveu del Partit Popular de Catalunya, Juan Fernández, ha carregat amb duresa contra el que considera una escenificació entre el PSC i ERC. “Ens escandalitza el teatre del PSC i ERC. És sobreactuació. Estem assistint un cop més al joc del gat i la rata”, ha afirmat. Segons Fernández, els republicans alternen la presentació d’una esmena a la totalitat amb negociacions discretes amb el Govern. “Si ERC no vol aprovar els pressupostos, que ho diguin. Cada dia sense pressupostos és una oportunitat perduda per als serveis públics”, ha advertit.

El dirigent popular ha qualificat l’Executiu de “Govern dèbil, tutelat pel separatisme i l’esquerra extrema”, i ha acusat el president Salvador Illa d’estar “sotmès als de sempre”. També ha criticat la política fiscal dels comptes, assegurant que mantenen “l’infern fiscal” i que no preveuen rebaixes en impostos com successions i donacions ni la deflactació de l’IRPF. A més, ha qüestionat l’increment de recursos destinats als mitjans públics TV3 i Catalunya Ràdio, així com el manteniment de l’estructura d’acció exterior. “Són uns pressupostos pensats per garantir la supervivència d’un establishment polític”, ha conclòs, advertint que si ERC retira l’esmena quedarà confirmat, al seu parer, un “pacte intervencionista”.

Vox vol eleccions anticipades

El portaveu de Vox al Parlament, Joan Garriga, desitja que ERC "no vagi de farol" amb l'esmena a la totalitat als pressupostos i es convoquin eleccions anticipades. "La bona notícia és que potser no hi ha acord i hi ha eleccions", ha afegit en roda de premsa. En aquest sentit, ha confiat que aquesta vegada els republicans "vagin de debò" tot i que l'experiència, segons Garriga, diu el contrari. El portaveu de Vox ha lamentat que els pressupostos presentats pel Govern no rebaixen l'IRPF i ha calculat que suposen malgastar fins a 20.000 milions d'euros en "despeses prescindibles". En aquest sentit, ha posat d'exemples les partides per a política exterior i per a política lingüística.

La CUP: comptes “no a l’altura” del país

Per la seva banda, la diputada de la Candidatura d'Unitat Popular al Parlament, Laure Vega, ha anunciat la presentació d’una esmena a la totalitat de “caràcter polític” perquè considera que els comptes “no estan a l’altura” de Catalunya. En roda de premsa, Vega ha assegurat que la decisió és “necessària perquè no només és el que es veu en aquests pressupostos, també és el que falta”, i ha criticat la manca de mesures suficients en habitatge, sanitat, educació i Rodalies.

També ha retret que els comptes contemplin prop de 2.000 milions d’euros per al pagament del deute, i ha acusat el Govern de no plantar cara al seu propi partit a Madrid per defensar els interessos dels catalans. Tot i això, ha apuntat que ERC podria acabar pactant els pressupostos, i ha atribuït al PSC una “gran responsabilitat” per prioritzar, segons ha dit, “les seves sigles al país”.

Aliança Catalana carrega contra la pressió fiscal

Aliança Catalana, liderada per Sílvia Orriols, també ha registrat una esmena a la totalitat en considerar que els comptes consoliden “un autèntic infern fiscal per als catalans”. En un comunicat, la formació denuncia que es “cronifica l’espoli anual que Espanya imposa a Catalunya” i critica especialment la càrrega financera del deute, amb referència al Fons de Liquiditat Autonòmica (FLA). En matèria sanitària, assenyalen que la inversió prevista —13.840 milions d’euros— no s’ajusta, segons el seu criteri, a la despesa real executada l’any anterior. AC també sosté que els acords entre el Govern i els Comuns consoliden un “model intervencionista” que penalitza la propietat privada i perpetua una estructura sobredimensionada de la Generalitat.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!