Setmana intensa per al PSOE (quina no ho és darrerament?). Per una banda, l'exsecretari d'Organització del partit, Santos Cerdán, declara aquest dilluns davant el Tribunal Suprem en qualitat d'investigat de la presumpta trama corrupta que gira al voltant de l'exministre José Luis Ábalos i el seu exassessor Koldo García. La implicació de Cerdán en el cas es va fer pública amb un informe de l'UCO de la Guàrdia Civil que incorporava àudios on tots tres —un "triangle tòxic" per a la Moncloa— parlaven de diners i dones. Dilluns passat, García i Ábalos ja van comparèixer davant el jutge enmig d'una gran atenció mediàtica. De l'altra, més val que els socialistes no mirin gaire les portades, ja que les cleques els cauran de tot arreu. El Mundo i l'ABC s'han posat d'acord per publicar la mateixa fotografia, i és que està plena de detalls. La Razón no ha publicat la mateixa, però sí una del mateix acte. Aquest diumenge, el rei Felip VI i la reina Letícia van presidir el sopar de gala que es va celebrar a Sevilla amb motiu de la IV Conferència Internacional sobre el Finançament per al Desenvolupament de Nacions Unides. La imatge que ha encantat a la premsa conservadora és la dels monarques rebent el president Pedro Sánchez i la seva dona, Begoña Gómez, investigada per presumptes delictes de tràfic d'influències i corrupció. La imatge és la d'una Letícia amb una cara hieràtica, Pedro Sánchez mirant-s'ho tot en segon pla amb una expressió divertida i trapella, la seva dona, d'esquena, saludant el rei, i aquest rient animadament ben aliè a la situació (campechano, com el pare).
El Mundo publica la imatge, però no la comenta, troba una manera millor d'intentar enfonsar el president espanyol: "Sánchez cau per la corrupció i Feijóo ja li treu 41 escons", titula. A mig mandat, una enquesta encarregada pel diari mostra un panorama difícil per al PSOE, que cau fins al seu pitjor registre des de les darreres eleccions, amb una pèrdua d’1,6 punts només en l’últim mes i una intenció de vot del 26,8%. Ara aconseguiria 111 escons. Aquesta davallada contrasta amb un PP a l’alça, amb un 34,7% en intenció de vot i 152 escons, 8 punts per sobre del partit socialista. La diferència no es deu a un creixement espectacular dels populars, sinó al retrocés acusat del PSOE, que perdria més de 640.000 vots cap al PP i tindria 1,4 milions d’antics votants indecisos. "Si avui se celebressin eleccions, el PP podria governar amb el suport de partits petits i l’abstenció de Vox", celebra El Mundo. Aquesta desfeta del PSOE coincideix amb la crisi provocada per la presumpta trama de corrupció vinculada a José Luis Ábalos i figures properes al partit. Pel que fa a l'ABC, mateixa fotografia i un comentari: "Es veu com el president del govern espanyol s'allunya després de saludar sense quedar-se a posar". El diari també destaca el discurs del monarca davant diversos dirigents de les Nacions Unides: Felip VI va subratllar el gran valor de la conferència i va destacar la ciutat com un lloc idoni per al diàleg i la construcció de consensos. En el seu discurs, pronunciat al sopar oficial als Reials Alcàssers i acompanyat de la reina, va defensar el multilateralisme com el camí més sòlid cap a la pau i el progrés, tot assenyalant que trobades com aquesta ajuden a recuperar la confiança en la humanitat. L’acte va comptar amb la presència de líders internacionals com António Guterres, Úrsula Von der Leyen, Juanma Moreno i l’alcalde de Sevilla.
A El País també es parla de l'acte a Sevilla en el titular principal, però no es comparteix cap imatge. "La cimera de desenvolupament de l'ONU planta cara a les retallades de Trump", assegura el rotatiu. La cimera va començar amb dues lectures oposades: d’una banda, l’optimisme pel suport de més de 50 líders mundials al multilateralisme i la voluntat de reforçar la cooperació amb el sud global; de l’altra, el desànim per una declaració final poc ambiciosa, que no aborda qüestions urgents com la crisi del deute als països empobrits, exposa el diari. El principal absent, recorda, han estat els Estats Units, el principal donant mundial, que s’ha desvinculat del document de consens conegut com el Compromís de Sevilla, resultat d’un any de negociacions. La vicesecretària general de l’ONU, Amina Mohammed, va lamentar aquesta absència, especialment després de les retallades “catastròfiques” de l’ajuda nord-americana al desenvolupament. Què diuen la resta de portades d'aquest dilluns?