Carregant...

Poques vegades el Senat havia tingut tant protagonisme en una campanya electoral. Després que aquesta cambra fos el baluard del PP contra Pedro Sánchez en la passada legislatura, gràcies a la seva majoria absoluta, els socialistes i el Front Ampli han arribat a acords arreu de l'Estat amb candidatures conjuntes i llistes de consens. La resposta de PP i Vox no es va fer esperar, amb una aliança dels dos partits, també a Catalunya, on els populars van acceptar no presentar-se a Girona i Tarragona, dues demarcacions on mai no ha obtingut representació a la cambra alta. La resposta dels partits d'esquerres ha arribat l'endemà, amb l'anunci d'un acord entre PSC i els Comuns "per una majoria progressista al Senat i fer front a la dreta i l'extrema dreta". Amb aquest objectiu, els Comuns s'han compromès a retirar les candidatures a les circumscripcions de Girona, Lleida i Tarragona, mentre que el PSC s'ha compromès a designar un senador a proposta del partit d'Ada Colau, que és la candidata del Front Ampli a la presidència del govern espanyol des de Barcelona. 

Els Comuns "concentrats" en el Congrés 

En el seu comunicat, els Comuns expliquen que aquest acord els permet "concentrar tots els esforços en les eleccions al Congrés, en les que es presenten a les quatre circumscripcions". La configuració de la llista electoral no ha estat exempta de polèmica, ja que la decisió de prescindir d'Aina Vidal, una de les cares més visibles dels Comuns a Madrid, ha suposat un daltabaix entre les bases de la formació. En les eleccions del 23 de juliol del 2023, el partit va obtenir representació tant a Tarragona com a Girona, tot i que ara aquests dos diputats perillen, segons les enquestes. 

En el seu comunicat, el PSC fa referència a l'acord d'aquest dilluns entre PP i Vox, que afecta directament les demarcacions de Girona i Tarragona: "Té l'objectiu de controlar aquesta cambra perquè esdevingui un instrument de regressió democràtica i control d'institucions de l'Estat", avisen els socialistes catalans, que subratllen la gravetat que el PP hagi entregat "el lideratge de circumscripcions catalanes a Vox, l'extrema dreta que vol acabar amb les institucions i drets i llibertats de Catalunya, i el nostre autogovern". Per això, consideren que és una "responsabilitat democràtica" arribar a un acord per "barrar el pas" a aquests partits. El candidat del PSC al Senat per Girona és Gael Rodríguez, batlle de Portbou. Per la demarcació de Lleida es presenta Jan Pomés, alcalde de Cervera. I per Tarragona, el ja senador Manel de la Vega.