Carregant...

Pedro Sánchez ha perdut la confiança de la majoria que el va investir cap de l'executiu espanyol fa tres anys al Congrés dels Diputats, però cap de les formacions que el van mantenir un mandat més a la Moncloa vol un govern presidit pel PP amb el suport de Vox. Davant d'aquest atzucac —motiu pel qual Alberto Núñez Feijóo no s'atreveix a presentar una moció de censura— la líder de Junts per Catalunya a Madrid, Míriam Nogueras, ha fet aquest dimecres una proposta a Sánchez, qui tampoc no vol anticipar les eleccions generals. Es tracta de la via Keir Starmer; seguir l'exemple del primer ministre britànic, que ja ha anunciat que abandonarà el càrrec. És a dir, dimitir i que la mateixa cambra investeixi un nou president del govern espanyol "amb capacitat de complir amb Catalunya i els catalans", sense necessitat de convocar nous comicis i córrer el risc que Feijóo i Abascal arribin aviat al poder.

Nogueras ha fet aquesta proposta a Sánchez durant la compareixença del president espanyol al Congrés per donar explicacions sobre la multitud de casos de corrupció que l'assetgen. La cap de files juntaires a Madrid ha assenyalat que davant d'aquesta asfíxia, un veritable "demòcrata" faria com Starmer. "Els seus incompliments i la seva incapacitat de mantenir una majoria fan insostenible aquesta situació", ha dit, que també ha afirmat que ara mateix "no té la legitimitat d'ocupar el poder".

"Vostè arriba aquí tocat políticament, i m'atreviria a dir que enfonsat", ha afegit. Nogueras ha recordat que el seu partit s'ha anticipat a la resta durant aquesta legislatura en les peticions fetes a Sánchez. Fa més d'un any que van plantejar al president espanyol que se sotmetés a una qüestió de confiança, i ara el PP també ho demana; i també el PNB exigeix eleccions generals, quan abans ho havia demanat aquesta formació independentista catalana.

La líder de Junts al Congrés ha insistit al president del govern espanyol que ha perdut la majoria parlamentària que el va investir i ha acusat l'esquerra, inclosa ERC, de donar suport al govern espanyol per "salvar" la seva agenda. "Han acabat engrandint els del 155 a canvi de res", ha subratllat, tot preguntat "si creuen que la corrupció d'esquerres és menys greu que la de dretes".

"D'això se'n diu hipocresia", ha afegit Nogueras en la seva rèplica al discurs de Sánchez. En la seva primera intervenció, el líder socialista ha admès la corrupció de José Luis Ábalos, malgrat que l'ha reduït a "l'antiga secretaria d'Organització del PSOE", ha atribuït els casos familiars al lawfare i ha deixat Zapatero en els llimbs, tot assegurant que encara no es poden extreure "conclusions" del cas de l'expresident