El ministre d'Afers Exteriors i Cooperació, Alfonso Dastis, ha assegurat que és habitual que els ambaixadors convidin a les seves residències als ministres, ja sigui per "cortesia" o per raons de "seguretat". Així s'ha justificat davant de la Comissió d'Afers Exteriors del Congrés on Unidos Podemos i ERC havien sol·licitat la seva compareixença després de publicar-se les primeres notícies sobre la seva estada i de la de la seva família en la residència de l'ambaixador espanyol a Quito, on va parar de camí les Illes Galàpagos.
Després de remarcar que va ser ell que va abonar els seus bitllets a Quito i després a les Galápagos, ha explicat que va estar a l'ambaixada després d'acceptar l'"amable invitació" de l'ambaixador espanyol a l'Equador, Carlos Abella, que ha definit com un "amic", però deixant clar que no el va nomenar ambaixador per la seva amistat, sinó perquè complia els requisits per ocupar aquest lloc.
"Em va convidar a la seva residència i no ho vaig veure gens especial perquè no he estat el primer ni seré l'últim dels ministres que ho farà", ha assenyalat, incidint que seria molt complicat fer una regulació específica sobre l'ús de les residències dels ambaixadors perquè la casuística és "pràcticament inabastable". "Si un ambaixador et convida no li dius que no", ha abundat, apuntant que una negativa per la seva part podria haver-se "malinterpretat".
De fet, ha detallat, poden convidar qui considerin oportú perquè el normal és que l'ambaixada i la casa de l'ambaixador estiguin en un mateix espai. Segons Dastis, allò publicat es va basar en "informacions errònies" per ser "incompletes" o per desconèixer alguns fets.
En la compareixença d'aquest dilluns, ha assegurat que ell sempre s'ha pagat les seves vacances i les de la seva família i ha justificat per ajustar-se a la legalitat la seva estada en la residència de l'ambaixador espanyol i l'ús d'un dels vehicles oficials de l'ambaixada durant els seus dies de descans al país andí. A més, ha afegit que va aprofitar el viatge per reunir-se amb diverses autoritats d'aquell país.
El ministre ha arrencat admetent la seva "sorpresa" per l'aparició de notícies sobre la seva estada i subratllant l'"obvi", que, "com no pot ser de cap altra manera" sufraga les seves vacances i les de la seva família amb la seva "pecúnia particular". "Així ha estat el passat i així serà en el futur", ha remarcat.
Així l'ha interrogat el diputat d'ERC Gabriel Rufián:
