El sector del VTC no dona el braç a tòrcer i tampoc no ho fan els seus usuaris. Ara, més de 4.000 persones han enviat correus electrònics al president Salvador Illa per demanar-li que aturi la tramitació de la nova llei que regula el transport de persones en vehicles de fins a nou places. Aquestes reclamacions se li han fet arribar a través de la darrera campanya d'Unauto VTC, “El teu últim viatge”, que alerta de l'impacte de la norma sobre la mobilitat quotidiana, l'ocupació i la llibertat d'elecció dels ciutadans.
Concretament, la iniciativa, visible des de fa un mes als vehicles VTC a Barcelona, convida els passatgers a escanejar un QR i enviar al Govern el seu testimoni personal sobre com els afectaria la desaparició d'aquest servei.
“Sense VTC, perdem el dret a triar com moure'ns”
Principalment, els correus enviats al president Illa se centren en una preocupació compartida: quedaria molt limitada l'oferta de mobilitat urbana, deixant el taxi com a únic mètode de transport privat en molts trajectes. I és que la llei, prevista pel 2026, preveu eliminar progressivament la majoria de les llicències VTC urbanes a l'àrea metropolitana de Barcelona i limitar-ne l'operativa.
En el marc de l'esmentada campanya d'Unauto VTC, diversos usuaris assenyalen que la "manca de taxis disponibles" i la "mala experiència" amb aquest servei fa que els VTC siguin, per a molts, una alternativa indispensable. Una usuària anomenada Teresa assenyala que "històricament, agafar un taxi a Barcelona ha estat desesperant. Des que funcionen els VTC ha millorat notablement. No retrocedeixin per favor". I demana una solució "justa" que mantingui la llibertat d'elecció. En la mateixa línia, Laura, una altra usuària, remarca que en altres ciutats la "convivència entre taxis i VTC és normal i beneficiosa": "A totes les ciutats on viatjo conviuen els VTC amb taxistes i és meravellós. No vull que desapareguin".
També hi ha usuaris que subratllen com els VTC resulten claus per garantir accessibilitat i mobilitat a col·lectius vulnerables. L'Oriol, per exemple, afirma: "soc una persona invident i moltes vegades no hi ha prou taxis o triguen molt. Amb els VTC he pogut anar fent". En aquest sentit, alerta que, sense aquest servei, "no tindrem prou recursos". I la Yolanda hi suma una altra problemàtica, la mobilitat nocturna. "A Barcelona, si vas a un espectacle nocturn, a la sortida no hi ha taxis. Si us plau, passegin i intentin agafar un taxi després de sopar o després de veure un espectacle. Un desastre", lamenta.
Però els missatges no s'acaben aquí. N'hi ha que, com el José, subratllen la importància de la competència per millorar el servei i els preus. "La competència entre empreses millora el servei. Amb VTC sé què pago abans de pujar al cotxe", indica. I d'altres, com la Natalia, que directament apunten a un servei del taxi "cada vegada més deficient" i reivindiquen el VTC per "més eficient, net i competitiu".
Unauto VTC demana a Illa que escolti a la ciutadania
Davant la magnitud de les queixes ciutadanes, Unauto VTC demana al president Illa que escolti el missatge dels usuaris i paralitzi la tramitació de la llei per obrir una taula de diàleg real amb totes les parts. La patronal insisteix que encara és possible acordar un marc regulador proporcional, amb seguretat jurídica i orientat a l'interès general, que garanteixi la convivència entre taxi i VTC i preservi el dret dels ciutadans a triar com es pot desplaçar.
"Aquesta allau de correus demostra que els VTC no són cap caprici, sinó un servei essencial per a milers de barcelonins. Demanem al Govern i als partits polítics que regulin per protegir l'interès general i no al monopoli del taxi", assenyala José Manuel Berzal, president d'Unauto VTC.
La campanya “El teu últim viatge” continuarà activa les properes setmanes per continuar recopilant testimonis i traslladar-los als grups parlamentaris abans de la votació final.
