La presència de la llengua catalana a Netflix segueix sent minsa. El Butlletí d'Informació Audiovisual a Catalunya (BIAC) del tercer quadrimestre de 2021, que elabora el Consell de l'Audiovisual de Catalunya, s'ha publicat aquest dimarts i actualitza les dades referents a l'oferta de continguts en català a aquesta plataforma. Les estadístiques reflecteixen que, malgrat que l'oferta de Netflix s'ha duplicat respecte al 2020 (passant de 3.512 a 6.034 títols), les obres que estan disponibles en llengua catalana segueixen sent molt poques: l'any 2020, hi havia 9 i, actualment, n'hi ha 30, el que suposa el 0,5% de tots els que hi ha. També convé destacar que hi ha un 0,7% dels continguts disponibles en català, si s'amplia a l'àudio i subtítols. Dels 6.034 títols que hi ha a Netflix, el 53,6% són llargmetratges i pel·lícules per a televisió, mentre que el 46,4% són obres seriades.

Respecte a la quota d'obra europea, el percentatge de continguts al catàleg de la plataforma de vídeos sota demanda ha crescut del 22,2% del 2020 al 33% actual. D'aquesta forma, Netflix compleix per primer cop amb la quota del 30% que estableix la Directiva de serveis de comunicació audiovisual que va impulsar la Unió Europea. En xifres absolutes, hi ha 1.991 títols europeus, mentre que fa dos anys no s'arribava al miler (779). D'entre aquests, el 17,7% d'obres europees tenen llengües originàries oficials de l'Estat espanyol (la gran majoria són en castellà). És un tant per cent més baix que el que representaven els títols espanyols entre els del marc comunitari europeu: l'any 2020, superava el 20%.

Quasi 10 milions de subscripcions a plataformes a Catalunya

La demanda de continguts sota demanda segueix en ple auge. Les dades constaten la consolidació del sector. El BIAC precisa que hi ha 9,7 milions d'abonats a Catalunya als serveis OTT (Over The Top). Respecte al mateix període de l'any anterior, l'increment de les subscripcions ha estat del 38,1%. La plataforma que lidera el rànquing és, precisament, Netflix. El novembre de 2021, hi havia 1,6 milions de llars catalanes abonades a Netflix, que es tradueix en 3,8 milions de ciutadans subscrits. El CAC calcula que representa el 58,8% de la població que té 14 anys o més.

La segona posició és per a Amazon Prime Video, amb 2,5 milions de persones subscrites (que es tradueix en un milió de llars). La diferència respecte al novembre de 2020 és que el tercer lloc ja no l'ocupa HBO Max, sinó Disney+, amb un milió de subscrits i 409.590 llars. D'altra banda, en el cas del sistema tecnològic de plataformes de vídeo a petició de pagament, el lideratge el té Movistar+, amb 1,6 milions de persones abonades. Els segueix Orange/Jazztel TV i Vodafone.

Davant d'aquestes dades, i en referència a la situació de la llengua catalana a Netflix, el president del CAC, Roger Loppacher, ha indicat que "és absolutament indispensable per al futur de la llengua que el projecte de Llei general de comunicació audiovisual i la Llei catalana de l'audiovisual prevegin quotes significatives tant d'oferta com de producció d'obres en català a les plataformes". A finals de novembre, el Consell de Ministres aprovava la llei audiovisual estatal, però finalment la normativa topava amb el que havien pactat PSOE i Unidas Podemos amb ERC. Els republicans defensaven que s'havia garantit el blindatge al català perquè "s'establia una obligatorietat d'incloure una quota de llengües cooficials del 6% del contingut ofert en totes i cadascuna de les plataformes audiovisuals" i que s'arribava al "20% del catàleg europeu", però el que la llei acabava dient és que només haurien de complir amb aquest percentatge les plataformes radicades a Espanya. Durant la primera quinzena de desembre, ERC anunciava que retirava les esmenes als pressupostos que havien registrat al Senat perquè havien arribat a un nou acord amb els socialistes per la llei audiovisual: s'incloïen 15 milions d'euros anuals per a produir continguts en català, basc i gallec.